Jag är en inbiten svampplockare som gärna plockar hem svamp jag inte är helt “hundra” på vad det är… Om jag sedan lyckas identifiera vissa av svamparna (och de är ätliga), är det då riskabelt att äta dem när de legat i samma korg som svamp jag inte känner igen?
(Har hört att ingen åtgärd görs av sjukvården om man fått i sig giftsvamp i mängder motsvarande mindre än en sockerbit!)
När jag började intressera mig för svamp i 12-13-årsåldern lärde jag mig att alltid separera obekant svamp från bekanta svampar. Jag hade därför en svampkorg med många fack (småkartonger. Hemma kunde jag sen i lugn och ro göra artbestämningen. Den idén tycker jag håller än i dag
Jadå, så länge du är noggrann med att inte svälja något.
Det är bra att kunna lära sig smaker på dem tycker jag. Det harmoniserar ofta med doften och av helheten kan du lära dig att känna igen nya arter.
Det finns inte heller så många dödliga arter, när du väl lärt dig dem behöver du ju inte ens böja rygg för att plocka dem längre!
Ingen går väl och biter i en vit flugsvamp för nöjes skull direkt…
Sjukvården är fantastisk. Min grannes 2 åring åt förra året på en svamp som jag till 99 % klassade som brun flugsvamp. På vårdcentralen ignorerade de det hela och sa att det var en kremla!!! Som tur var hade hon förmodligen inte svalt något eftersom bara en liten bit av svampen var borta och föräldrarna hade “tömt munnen”
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.