Norr om sthlm dvs i “mina” skogar, så är den här svampen på bild 1 och 2 den mest talrika. Denna svamp verkar bara ha två lägen…på väg upp ur marken och total förruttnelse, inget mellanting vad jag har sett. Men vad heter den?
Sedan hittade jag en fingersvamp som jag inte sett förut. Kanske Ramaria flaccida men inte riktigt ändå.
Tack för svar ang. Stinkkremlan, i norra Östergötland har jag sett dem i horder det här året. Senast i början av veckan hamnade jag på ett större skogsområde (mest ek) där de fanns i tusental, och nästan alla fruktkroppar var i olika stadier av förruttning, svartnade. Har aldrig sett något liknande! Anledningen till att jag hamnade där var lukten, jag kände den på säkert hundra meters avstånd i värmen och gick emot den för jag tänkte att något hänt, det är inte utan anledning liklukt ligger så tung i ett skogsbryn. Men det var alltså Stinkkremlor som låg bakom o-doften. Så fick jag lära mig något nytt :)
Ja det måste ju nästan vara den faktiskt. Kam fingersvampen såg annorlunda ut i min svampbok så jag missade den. De fina spröten som bildar “kammen” hade inte riktigt utvecklats på den svampen jag hittade. Men bilden här på svampguiden visar att så kan det vara…vänstra svampen på bilden är grymt lik.
http://svampguiden.com/art/visa/clavulina_cristata
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.