0 544 visningar

9 svar

Årets mest talrika

Svampnörden

9 sep 2010 kl. 02:55

Norr om sthlm dvs i “mina” skogar, så är den här svampen på bild 1 och 2 den mest talrika. Denna svamp verkar bara ha två lägen…på väg upp ur marken och total förruttnelse, inget mellanting vad jag har sett. Men vad heter den?
Sedan hittade jag en fingersvamp som jag inte sett förut. Kanske Ramaria flaccida men inte riktigt ändå.

0

Svampnörden

9 sep 2010 kl. 03:26

Fingersvampen är precis lika vit som bilden anger…kritvit. Ganska talrik på en plätt 2x2 meter och 7-8 cm hög.

0

Peter, Linköping

9 sep 2010 kl. 06:16

Kan det vara stinkkremla? De verkar finnas överallt.

0

Svampnörden

9 sep 2010 kl. 10:44

Ja det verkar vara stinkkremla, tack Peter. Jag har inte orkat kolla på vad det kan vara eftersom jag 1. Inte finner dem vackra 2. Aldrig skulle komma på tanken att plocka dem.

Har du också märkt att de finns precis överallt i år Peter?

0

Bo E

9 sep 2010 kl. 12:26

jag har sett massor av stinkkremlan - men å andra sidan tycker jag att den kommer på samma platser år efter år och är talrik.

inget man blir direkt glad över heller…

0

Fingersvampen!

Svampnörden

9 sep 2010 kl. 21:05

Ingen som vill gissa?

0

Fingersvampen!

Peter, Linköping

9 sep 2010 kl. 23:50

Jag brukar se dem varje år i stor mängd. Får man bara upp ögat för dem syns de överallt.

0

Fingersvampen!

Irene A

10 sep 2010 kl. 08:48

Otydlig bild, men kan det inte vara kamfingersvamp?

0

Stinkkremla, tack för det

Lilla My

10 sep 2010 kl. 09:16

Tack för svar ang. Stinkkremlan, i norra Östergötland har jag sett dem i horder det här året. Senast i början av veckan hamnade jag på ett större skogsområde (mest ek) där de fanns i tusental, och nästan alla fruktkroppar var i olika stadier av förruttning, svartnade. Har aldrig sett något liknande! Anledningen till att jag hamnade där var lukten, jag kände den på säkert hundra meters avstånd i värmen och gick emot den för jag tänkte att något hänt, det är inte utan anledning liklukt ligger så tung i ett skogsbryn. Men det var alltså Stinkkremlor som låg bakom o-doften. Så fick jag lära mig något nytt :)

0

Tack Irene!

Svampnörden

10 sep 2010 kl. 10:34

Ja det måste ju nästan vara den faktiskt. Kam fingersvampen såg annorlunda ut i min svampbok så jag missade den. De fina spröten som bildar “kammen” hade inte riktigt utvecklats på den svampen jag hittade. Men bilden här på svampguiden visar att så kan det vara…vänstra svampen på bilden är grymt lik.
http://svampguiden.com/art/visa/clavulina_cristata

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone