var i Nyköpingstrakten i helgen och hittade en massa fin blandsvamp-kremlor, skivlingar, soppar, en masse! har som vanligt fryst in min svamp direkt -naturell- efter rensning/fördelning-alltså ej tvagning eller förvällning! När jag kommer hem till Halmstad har min frys pajjat och jag får tillfälligt frysa in hos en granne. JAG KÄNNER ATT JAG KANSKE KAN GÖRA PÅ GAMMALT MANÉR?-SALTA IN ALL SVAMP!? Vad säger någon som vet bättre? Är tacksam för tips/ recept på insaltning (ca 12-15 kilo totalt.)
MVH!
RGTO
Mail: rolfgt@spray.se
Att salta svamp (ex riskor) är mycket enkelt. Förkoka svampen först, varva den sedan med grovsalt i en glasburk. Då bildas en saltlag och svampen håller mycket länge. När man ska laga till den vattnar man först ur svampen, precis som man gör med salt sill, om nu någon minns hur man gjorde detta…
Hej, undrar om någon här kan ge lite klarhet i frågan angående hur man tillagar svamp som är inlagd i mycket salt lag. Var i Helsingfors för en tid sedan och köpte då en bunke med svamp i som jag trodde var vanligt vatten. Språkförbistring gjorde att jag inte fick klart för mig att vattnet var mycket salt och nu undrar jag hur man gör för att få till svampen så att den går att äta. På förpackningen står “Tegelsopp”. Försökte steka som vanligt för att få ut vattnet och tillsatte sedan smör och sedan grädde. Det hela var bara att slänga tyvärr. Hur saltar man ur? Förstår att detta är nödvändigt. Tacksam för svar.
När det gäller sk ”finska riskor” behöver man blötlägga dem i ordentligt med kallt vatten, upp till 8 timmar för att de ska bli ätbara.
När det gäller sk ”finska riskor” behöver man blötlägga dem i ordentligt med kallt vatten, upp till 8 timmar för att de ska bli ätbara.
Alltså saltade finska riskor. Tänker att det borde funka på samma sätt med annan saltad svamp också. Vore intressant att få höra om resultatet med tegelsoppen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.