gissar
1.sotvaxskivling (kan va nåt annat för det ser ut att vara ett blekt ex???)
2.föränderlig tofsskivling
(utgånget bästföredatum tror jag - inte matnyttiga?)
3.laxskivling (har aldrig testat dessa små - de är väl inte giftiga men räknas knappast till de goda matsvamparna - små och ganska ointressanta tycker jag)
Nr 1 är inte sotvaxskivling. Jag har plockat den i tron att det är en olivvaxskivling och verkar få det bekräftat också.
Nr 2 Föränderlig tofsskivling, håller med, dåligt ex, men gott om fina inom gångavstånd.
Nr 3 Laxskivling. Hittar den i boken och det skulle kunna vara den men bilden är ej så bra att jag ser likheterna.
Tackar.
Olivvxingarna kan vara riktigt slemmiga att hantera men låt dig inte avskräckas av det. Tag bara riktigt fina ex. bred ut dom på en handduk och låt dom torka upp lite innan du rensar. Det krävs en del för dom krymper ihop ordentligt i stekjärnet. Lite salt och smör som vanligt och det blir jättegott. Ibland går dom till ordentligt, den här bilden vill jag minnas jag visat förr..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.