0 401 visningar

7 svar

Matsvampar ?

Peter i Bonäset

9 sep 2010 kl. 16:18

Var nere i gran/björk sumpskogen och fann rikligt av dessa. Om någon av dom är matsvamp så är det värt att gå tilbake och plocka.

Artbestämningshjälp

0

Bo E

9 sep 2010 kl. 16:47

gissar

1.sotvaxskivling (kan va nåt annat för det ser ut att vara ett blekt ex???)
2.föränderlig tofsskivling
(utgånget bästföredatum tror jag - inte matnyttiga?)
3.laxskivling (har aldrig testat dessa små - de är väl inte giftiga men räknas knappast till de goda matsvamparna - små och ganska ointressanta tycker jag)

0

Helena i Lund

9 sep 2010 kl. 16:51

Tycker ettan ser ut som olivvaxing, vågar inte gissa på tvåan med endast hattbild, och håller med Bo på trean. Nu har jag också gissat! :)

0

Stefan hbg

9 sep 2010 kl. 17:11

Ettan är en Olivvaxing en i mitt tycke riktigt god svamp. Brukar bli angripna fort, tyvärr.

0

Mickeleh

9 sep 2010 kl. 17:14

Tror som Helena på olivvax på nr1 i öv har jag samma uppfattning..

0

Peter i Bonäset

9 sep 2010 kl. 17:14

Nr 1 är inte sotvaxskivling. Jag har plockat den i tron att det är en olivvaxskivling och verkar få det bekräftat också.
Nr 2 Föränderlig tofsskivling, håller med, dåligt ex, men gott om fina inom gångavstånd.
Nr 3 Laxskivling. Hittar den i boken och det skulle kunna vara den men bilden är ej så bra att jag ser likheterna.
Tackar.

0

Helena i Lund

9 sep 2010 kl. 17:15

Har nog aldrig plockat olivvaxing, men väl grynvaxing som växte i mattor förra hösten! Trodde det då var olivdito jag hittat, men ser nu skillnad. Grynvaxingen är också jättegod, jag torkar den såklart!

0

Stefan hbg

9 sep 2010 kl. 17:40

Olivvxingarna kan vara riktigt slemmiga att hantera men låt dig inte avskräckas av det. Tag bara riktigt fina ex. bred ut dom på en handduk och låt dom torka upp lite innan du rensar. Det krävs en del för dom krymper ihop ordentligt i stekjärnet. Lite salt och smör som vanligt och det blir jättegott. Ibland går dom till ordentligt, den här bilden vill jag minnas jag visat förr..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone