Hej!
Jag torkade svamp i ugnen. Plockade svamp var ängs champinjoner för någon vecka sedan och den krympte massor. I går plockade jag champinjon igen fast en anna sort, torkade den men den blev torr men krymte inget, varför? Krymer inte all svamp?
Det beror på hur fuktig svampen var från början, och hur “mogen”. Unga svampar krymper mindre än äldre svampar.
Men det gör inte så mkt, för där är väldigt mkt smak i lite äldre champinjoner med mörka skivor, så det blir mycket smak även av en liten mängd. Man kan m fördel mortla sådan svamp och ha som krydda i olika rätter.
Jag kan med fördel rekommendera svamptork. Vet inte om de kommer i andra märken än OBH Nordica. Svamparna torkas med varmluft i svamptorken istället för att stekas som de tyvärr gör i ugnen. När svampen steks förstörs cellerna och det kan mycket väl vara orsaken till att du får olika storlek som slutresultat. Svamptorken kostade c:a 500 kr. och den nyttjas kontinuerligt så här års :)
Skulle inte torka svamp i ugnen, skorpor kanske. Fukten måste kunna komma ut och temperaturen får inte överstiga 30-40 grader(har ingen exakt koll) annars blir inte resultatet bra. Då kokar vätskan och cellerna förstörs. Köp en torkapparat eller skaffa ramar med nät. Till och med papper man byter ut och en bordsfläkt är bättre än ugnen. Sök på torkning av svamp så finns det massor här på forumet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.