Plockat svamp i Uppland idag för första gången på säkert 20 år. Var en relativt “van” plockare förut men i helt annan miljö. Hittade ett område med vad jag trodde var mandelkremlor, eller möjligen någon annan slags kremla, men kremlor likväl. Läser på nu hemma vid resningen och läser att kremlor aldrig har spindelvävsliknande trådar vid hatt och fot, men 1-2 av ca. 10 jag plockat har det!! En har det rätt tydligt, den andra ser man lite grann om man verkligen tittar efter- tunna trådar under hatten alltså. I övrigt liknar det på alla sätt och vis en (mandel)kremla. Vad är det jag har plockat tror ni? En kremle-doppelgänger med spindelvävsliknande trådar alltså, som är lätta att missa. Min svampbok kan inte hjälpa mig. Kan någon av er?
Ja, vit och jämntjock. Ser ut som en kremla i alla avseenden. Jag undrar om trådarna tillhör svampen eller kommer från något annat i miljön. Vågar inte äta. I alla svampböcker står det att kremlor aldrig har spindelvävsliknande trådar så frågan är vilka svampar ser ut exakt som kremlor MEN har det.
Japp, men jag kastade dem vid rensningen ganska direkt. Jag har så svårt att tro att de inte är kremlor, kanske tillhörde trådarna undervegetationen. Men med svamp tar man ju inga risker. Men samtidigt så står det ju precis överallt att definitionen av en kremla är att den aldrig har tunna trådar så kanske finns det en förväxlingssvamp ändå.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.