0 486 visningar

4 svar

"Kremla" MED spindelvävsliknande trådar

Nybörjare igen

9 sep 2010 kl. 18:17

Plockat svamp i Uppland idag för första gången på säkert 20 år. Var en relativt “van” plockare förut men i helt annan miljö. Hittade ett område med vad jag trodde var mandelkremlor, eller möjligen någon annan slags kremla, men kremlor likväl. Läser på nu hemma vid resningen och läser att kremlor aldrig har spindelvävsliknande trådar vid hatt och fot, men 1-2 av ca. 10 jag plockat har det!! En har det rätt tydligt, den andra ser man lite grann om man verkligen tittar efter- tunna trådar under hatten alltså. I övrigt liknar det på alla sätt och vis en (mandel)kremla. Vad är det jag har plockat tror ni? En kremle-doppelgänger med spindelvävsliknande trådar alltså, som är lätta att missa. Min svampbok kan inte hjälpa mig. Kan någon av er?

0

Kremla MED spindelvävsliknande trådar

Maria

9 sep 2010 kl. 18:37

var foten vit och jämn tjock?
skit borde verkligen granska de jag plockat också då.

0

Nybörjare igen

9 sep 2010 kl. 18:53

Ja, vit och jämntjock. Ser ut som en kremla i alla avseenden. Jag undrar om trådarna tillhör svampen eller kommer från något annat i miljön. Vågar inte äta. I alla svampböcker står det att kremlor aldrig har spindelvävsliknande trådar så frågan är vilka svampar ser ut exakt som kremlor MEN har det.

0

Mickeleh

9 sep 2010 kl. 19:18

Ta gärna ett kort så blir det lättare att få ID.

0

Nybörjare igen (Katrin)

9 sep 2010 kl. 20:41

Japp, men jag kastade dem vid rensningen ganska direkt. Jag har så svårt att tro att de inte är kremlor, kanske tillhörde trådarna undervegetationen. Men med svamp tar man ju inga risker. Men samtidigt så står det ju precis överallt att definitionen av en kremla är att den aldrig har tunna trådar så kanske finns det en förväxlingssvamp ändå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone