0 187 visningar

6 svar

Vad är detta?

Anita

30 aug 2006 kl. 14:57

Hej vill ni hjälpa oss med detta.Hittade detta i skogen i Skåne. Vill lära mig mer än kantareller. Tacksam för svar. Anita och Göran

1-2 samma svamp

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 15:03

Jag tror att 1 och 2 är rodnande flugsvamp.

3. är en sopp, troligen blodsopp

0

Anita

30 aug 2006 kl. 15:48

Hej tack för svaret. Anita

0

Bo E

30 aug 2006 kl. 15:58

Du bör ta det mycket försiktiogt med flugsvampen.
Om den rodnar i brottytor och vid ev. insektsangrepp är det en god rodnande flugsvamp.
Den kan dock förväxlas med den oätliga panterflugsvampen och ev. även kanske med den dödligt giftiga lömska flugsvampen.
Dessa är oföränderligt vita i köttet vid all beröring.
Jag äter rodnande flugsvamp men är jag det minsta tveksam på rodnaden så väljer jag att kasta dem.

Vad gäller soppen tycker jag du ska invänta fler svar då jag ej har personlig erfarenhet av blodsopp.
Kolla nämnda svampar i databasen oxå!

0

Joachim Krumlinde

30 aug 2006 kl. 16:10

Nr 3 kan vara eldsopp också, det går inte att avgöra från bilden.

0

Anita

30 aug 2006 kl. 16:12

Flugsvampen har jag kastat.Stod kvar i skogen där var många som gick ingen visste vad det var. Blodsopp är jag säker på kollar era bilder. Jag kan Karl Johan och hittat många i dag. Jag steker dem och fryser sedan är det fel. Såg att ni torkar dem. Provar det nästa gång. Skall till mina ställe i Småland på fredag hoppas hitta kantareller. Anita

0

Birgitta D

30 aug 2006 kl. 19:20

OK om du steker dem måste du äta inom en snar framtid eftersom smör (fett) härsknar även i frysen. Koka in den i sitt eget spad och frys sedan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone