0 720 visningar

10 svar

Identifikationshjälp och ätbarhet

Caila

10 sep 2010 kl. 13:57

Gårdagens skogstur gav utdelning i form av lite gula kantareller, någon Karl-Johan och stolt fjällskivling.

Sedan hittade jag en massa annat som jag nu skulle vilja ha hjälp med att identifiera till namn och om de är ätbara.

Skogen var blandskog och många utav dessa hittade jag i öppna landskap (inte så snårigt) utan mer mossa, med både barr och lövträd runtom. Regionen är Blekinge och skogen låg utanför Karlskrona.

Bild 1. Kan detta vara en rimskivling då centrum av hatten är silvergrå? Bild 2, Kan det vara en björksopp? (Märk att färgen på hattens ovansida skiljer sig lite åt på dem, spelar det någon roll?) Bild 3, Är det en gulkremla?

0

Caila

10 sep 2010 kl. 14:23

Fler bilder som jag behöver hjälp med.

Bild 4, någon riska kanske, blöder dock inte. Bild 5, Någon sopp men vilken? Bild 6, Någon sopp, rören är nästan gulgröna och köttet blir lite blått vid beröring.

0

Caila

10 sep 2010 kl. 14:25

Sista bilden

Bild 7. En mindre svamp som luktar men jag har svårt att avgöra vad den luktar, det luktar dock “gott”. Blödde en en vit mjölk igår.

0

Helena i Lund

10 sep 2010 kl. 14:33

Ettan ser i mina ögon absolut rimspindling, men det hade varit bra att se foten också! En av mina favoriter… :D

Tvåan är blandade strävsoppar, säkert olika varianter av björk-, men det kommer säkert svar från någon som vet mer.

Kremlorna är jag dålig på, mild=spiselig, skarp=brännande= leave tit alone!

0

Jan A, Uppsala

10 sep 2010 kl. 14:48

Serie 1
Ja,1 Rimskivling/rimspindling
2 Tegelsopp (tegelröd björksopp)
3 gulkremla -  den växte väl lite fuktigt, vit- och björnmossa t.ex.

Serie 2
1 En riska av ngt slag
2 strävsopp/björksopp
3 Sandsopp

Serie 3 Pepparriskor, vit saft. Ev. också ngn lakritsriska, t.h.(klar saft)

0

Caila

10 sep 2010 kl. 15:12

Tack Helena!

0

Caila

10 sep 2010 kl. 15:14

Tack även Jan A.

Det visade sig tyvärr att det som du identifierade som Sandsopp var otroligt maskangripna så jag fick slänga allihop :-(

0

Helena i Lund

10 sep 2010 kl. 16:43

HIttar du fina sandsoppar ska du skiva tunt och torka tycker jag. Då blir den god, som färsk är den inget speciellt i mitt tycke!

0

Boman

10 sep 2010 kl. 17:02

Id har du redan fått så.. När du plockar svamp, soppar eller annat, så lönar det sig inte att ta de gamla utan bara friska, unga svampar. Kvalitet är bättre än kvantitet. Att äta larvangripen, blöt och soggig svamp är inte aptitligt och man riskerar magknip och i värsta fall matförgiftning. Även av ätlig och god svamp.

0

Caila

13 sep 2010 kl. 15:28

Tack även Helena i Lund och Boman för era svar :-)

0

Karl S

13 sep 2010 kl. 18:18

Caila, om du skickar in någon mer bild, så skär inte av foten utan gräv ut svampen ur sitt substrat (det den växer i) och visa alltsammans på bild. Fortsätt gärna med genomskärningarna.  Då har du bättre chans att få hjälp med identifieringen 8=)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone