Gårdagens skogstur gav utdelning i form av lite gula kantareller, någon Karl-Johan och stolt fjällskivling.
Sedan hittade jag en massa annat som jag nu skulle vilja ha hjälp med att identifiera till namn och om de är ätbara.
Skogen var blandskog och många utav dessa hittade jag i öppna landskap (inte så snårigt) utan mer mossa, med både barr och lövträd runtom. Regionen är Blekinge och skogen låg utanför Karlskrona.
Bild 1. Kan detta vara en rimskivling då centrum av hatten är silvergrå? Bild 2, Kan det vara en björksopp? (Märk att färgen på hattens ovansida skiljer sig lite åt på dem, spelar det någon roll?) Bild 3, Är det en gulkremla?
Ettan ser i mina ögon absolut rimspindling, men det hade varit bra att se foten också! En av mina favoriter… :D
Tvåan är blandade strävsoppar, säkert olika varianter av björk-, men det kommer säkert svar från någon som vet mer.
Kremlorna är jag dålig på, mild=spiselig, skarp=brännande= leave tit alone!
Serie 1
Ja,1 Rimskivling/rimspindling
2 Tegelsopp (tegelröd björksopp)
3 gulkremla - den växte väl lite fuktigt, vit- och björnmossa t.ex.
Serie 2
1 En riska av ngt slag
2 strävsopp/björksopp
3 Sandsopp
Serie 3 Pepparriskor, vit saft. Ev. också ngn lakritsriska, t.h.(klar saft)
Id har du redan fått så.. När du plockar svamp, soppar eller annat, så lönar det sig inte att ta de gamla utan bara friska, unga svampar. Kvalitet är bättre än kvantitet. Att äta larvangripen, blöt och soggig svamp är inte aptitligt och man riskerar magknip och i värsta fall matförgiftning. Även av ätlig och god svamp.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.