0 446 visningar

6 svar

karljohan-gul

Marita i Lund

10 sep 2010 kl. 14:17

hej, vi hittade KJ som var ljusgul under hatthuden ner i svampköttet istället för brun (i bokskog). Normalt eller indikerar det ngn parasit????mvh

0

buffy

10 sep 2010 kl. 20:49

Det var inte en bronssopp ni råkade hitta bland KJarna? Jag har hittat ngra sådana i höst på samma ställen som KJ växer. De är ljusgula i köttet.

0

Marita i Lund

11 sep 2010 kl. 11:02

Hej, dessa har jag aldrig hört talas om. De hade i övrigt samma kännetecken som KJ. Är de lika goda och ätbara som KJ?

0

buffy

11 sep 2010 kl. 11:07

Jag har bara hittat enstaka ex så jag har aldrig lagat ngn maträtt med enbart bronssopp. Dock har de trevlig, mycket fast konsistens och mild smak, så jag har torkat ngra st per säsong i tunna skivor tillsammans m andra soppar. Förr visste jag inte vad de var, bara att de var ngnslags vackert gulköttiga soppar. Först i år tog jag foto och lade ut här och fick reda på namnet.

0

Marita i Lund

11 sep 2010 kl. 11:13

Tack för svaret. Det var bara ngr få som vi hittade o som tillagats med de överiga KJ.

0

Ulla H

11 sep 2010 kl. 21:01

Jag har hittat karljohan som har haft gulbrun hatthud istället för brun, men fortfarande varit en Karljohan. Den kom på samma ställe fler år i rad, men sedan avverkas det och har inte sett den

0

Marita i Lund

12 sep 2010 kl. 13:07

Det är bara det att hatthuden är brun, foten som en KJ med vitt ådernät men köttet närmast under hatthuden är ljusgult (som brunt hos en KJ)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone