0 2358 visningar

11 svar

Skogsriska eller nått annat?

Kerstin L

10 sep 2010 kl. 17:50

Hej, jag hittade några svampar som ser ut som skogsriskor, vit vätska har de iaf. Kan det vara sånna?

Tack

Artbestämningshjälp

0

Högberg

10 sep 2010 kl. 18:33

Bild 1 längst upp till höger, bild 2 nere till vänster skulle jag säga skogsriska, de andra kan vara urblekta dito, ingen aning dock.

0

Boman

10 sep 2010 kl. 20:52

Skogsriska, ja visst. Har du med några sotvaxingar på första bilden? De tre i överkant med mörkare fot.

Vad gör du med skogsriskan?
Jag saltar dem, eller kokar av i ca 10 min och fryser in. Suveräna till biffar, sås, och annan kraftigare svampmat.

0

Kerstin L

11 sep 2010 kl. 19:33

Tack för tipset om receptet, det är första gången jag plockar skogsriska, jag har inte vågat smaka den än, vill känna mig säkert på att det är den.

Det stämmer angående sotvaxingarna, de var också de första jag har plockat, men de kändes mer säkra (inga farliga förväxlingssvampar) så de har vi ätit blandade med massa annat gott från skogen, det blev en jättegod omelett. :)

0

Rauli

14 sep 2010 kl. 08:19

100% Finnarnas fav svamp förväl 10 min låt svampen svalna…salta med grov salt i en glasburk,,färdiga att användas efter 4-5dagar
Laka ur som sill i kylskåpet över natten
Finfördela riskorna och lite rödlök, blanda ner i gräddfil eller cremeF..
Gör en macka med Fincrisp

0

Boman

14 sep 2010 kl. 17:21

Jag smaksätter även med lite dill.
Testa också att göra en sås med stekta riskor och stekt bacon, ni som äter kött. Stek svampen med bacon och lite lök, strö på vetemjöl och rör om, häll på antingen lite svag buljong eller grädde. Ätes med potatis.

0

Helena i Lund

14 sep 2010 kl. 17:26

Skogsriskan är så ståtlig! Hur funkar det att torka en riska som ska kokas av? Jag menar om jag springer på en flock i de djupa Noraskogarna, :D

0

Helena i Lund

15 sep 2010 kl. 17:53

Puffar, går det att torka avkokningsriskor?

0

Boman

15 sep 2010 kl. 20:28

Skulle inte rekommendera det. Ta med grovt salt och burkar, ifall. Rensa, lägg ett lager salt, ett lager svamp, fortsätt tills det är fullt. Svampen borde ligga i vatten nåt dygn före eller kokas av före men funkar även utan.

0

Helena i Lund

15 sep 2010 kl. 21:33

Tar me ett kilo grovsalt till Bergslagen! ;) Tack Boman.

0

Kurt

16 sep 2010 kl. 08:18

Det går ju att koka av eller laka ur efter torkningen, torkad svamp skall ju ändå oftast läggas i blöt.

0

Boman

16 sep 2010 kl. 08:23

Du tror inte att Finnarna gjort det om det varit en metod som funkar på denna svamp?
Vill inte verka dryg men det handlar ju om specifika svampar i denna tråd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone