Tryffeln är ju inte färsk utan torkat så jag har inte bestämt än vad den ska användas till. Kanske en liten tryffelpanacotta som förrätt eller en tryffelgravad gös eller abborrefilé eller bara en tryfferad Brie de meaux. Gott ska det iaf bli!
Du är ju duktig i matlgning Peter, så nu hoppas jag du provar stjärnhovstryffeln på nytt.
Johan, smaken är i allahögsta grad individuell. Vad den ene upplever som delikat kan en annan uppleva som mindre gott.
Att stjärnhovstryffeln skulle smaka ostbåge är nytt för mig. Jag har gjort tryffelsmör på stjärnhovstryffel och serverat den med god resultat både till kött och fisk. Konsten är att inte överdosera tryffeln i en maträtt för då blir smaken för påträngande precis som om du skulle överdosera med salt t ex.
Jag kan stoltsera med att ha hittat stjärnhovstryffel i naturen….hur många kan det? Även på detta forum :).
Jag hämtade plommonträd från katrineholmstrakten och planterade i åkersberga norr om sthlm. Året efter eller några år efter så sticker jag ner handen i planteringsgropen för att känna efter hur mkt mer jord jag ska fylla på runt plommonträden (vildvuxen åker). Det jag träffar med handen i planteringshålet är två potatisstora svampar under jorden av en sort jag aldrig förr skådat. Jag och min far hade ingen aning om vad det kunde vara utan smular sänder svampen som är kritvit inuti och släpper den där på marken och går. Först flera år senare går det upp för mig att det måste varit stjärnhovstryffel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.