Hej på er
Jag har för första gången ätit snöbollschampinjon idag och det var såååå gott. Dessutom klarade jag en hel matsked utan att få ont i magen (kan inte äta svamp annars utan att få jätteont i magen).
Men nu undrar jag hur ofta ni tror att man kan äta snöbollschampinjon och vilken mängd isåfall? (tänkte på det här med kadmium).
Vore ju kul om jag kunde äta den emellanåt eftersom magen verkar fixa den. (vet inte hur det går med större mängder dock men en matsked funkade bra).
Hej Charlotte,
Synd att du får problem med magen så att du inte kan njuta av alla goda svampar som vi har.
Har du provat olika sorters svamp och olika tillagningar på dem?
Det kanske är en del som funkar och andra inte. (?)
En matsked svamp är inte farligt om man är orolig för kadmium.
Det finns nog annat som innehåller mycket mer än just champinjoner.
Jag har testat alla olika soppar och smörsoppen funkar bäst.
Kantareller och taggsvamp går inte alls!!
Sen har jag testat rimskivling och citronslemskivling som går bra i små mängder (typ en matsked).
Vanliga köpta champinjoner kan jag äta hur mycket som helst, både råa och tillagade.
Jag har testat att koka ur dem och sedan smörsteka. Har även testat i grytor osv men det går inte.
Är det någon som har förslag så fram med dem :-)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.