Boman! Jag antar att du i första hand syftar på den giftiga toppspindelskivlingen.
Jag vet av egen erfarenhet att den kan växa mitt i ett tätt trattisbestånd.
För en ovan och ivrig trattisplockare är det lätt gjort att någon “fuling” slinker med, när man vill fylla korgen snabbt.
Trattkantareller har jag plockat i många år men aldrig ens reflekterat över att förväxla med spindelskivling - om man lär sig att de är olika släkten med helt olika konsistens och konstruktion så kan det knappast vara problem - det måste vara ren nybörjarotur och förmodligen går man mer på enbart färg än hur svampen är konstruerad. Men det är livsfarligt - man måste helt enkelt läsa på och sedan lära sig i verkligheten.
Den svårare förväxlingfssvampen rödgul trumpetsvamp kan jag fortfarande ha problem med när de är pyttesmå - men å andra sidan är de ju närmast likvärdiga matsvampar så det är ju inte så viktigt att särskilja dem.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.