0 574 visningar

11 svar

Höstkantareller

Anna

11 sep 2010 kl. 09:40

Kan jag vara helt säker på att plocka dessa??

0

Lena M

11 sep 2010 kl. 09:54

Ja nog ser det ut som trattkantareller men de var små :)

0

"JAS" Helsingborg

11 sep 2010 kl. 09:58

Höstkantareller? Skulle det vara Trattkantareller det, så ser det ut på bilden i alla fall, bara plocka och äta;)

0

Anna

11 sep 2010 kl. 10:21

Tack för svaren…

jag tog bilden för några dagar sedan,tänkte bege mig ut och se hur pass de vuxit,hittat väldigt mycket av dem..
även svart trumpetsvamp!

0

Boman

11 sep 2010 kl. 14:06

Hoppas du plockar med omsorg. Det växer ofta annat vid och bland dem.

0

Bo Reyer

11 sep 2010 kl. 17:33

Boman! Jag antar att du i första hand syftar på den giftiga toppspindelskivlingen.
Jag vet av egen erfarenhet att den kan växa mitt i ett tätt trattisbestånd.
För en ovan och ivrig trattisplockare är det lätt gjort att någon “fuling” slinker med, när man vill fylla korgen snabbt.

0

Gnurk

11 sep 2010 kl. 17:43

0

Hans v E

12 sep 2010 kl. 10:29

Javisst - det är bara att plocka. Dessutom kan Du äta dem. Och så heter det trattkantarell.

0

Jocke

15 sep 2010 kl. 13:14

Jag har hittat ett kanonställe med mycket trattisar. Många var små. Är det ngn som vet hur lång tid det tar innan de växt till sig?

0

Hästkantareller

Brunte

15 sep 2010 kl. 14:03

Trattkantareller har jag plockat i många år men aldrig ens reflekterat över att förväxla med spindelskivling - om man lär sig att de är olika släkten med helt olika konsistens och konstruktion så kan det knappast vara problem - det måste vara ren nybörjarotur och förmodligen går man mer på enbart färg än hur svampen är konstruerad. Men det är livsfarligt - man måste helt enkelt läsa på och sedan lära sig i verkligheten.
Den svårare förväxlingfssvampen rödgul trumpetsvamp kan jag fortfarande ha problem med när de är pyttesmå - men å andra sidan är de ju närmast likvärdiga matsvampar så det är ju inte så viktigt att särskilja dem.

0

katarina

16 sep 2010 kl. 00:49

ät och njut.visst är dom vackra trattisarna.

0

den danske svampe

16 sep 2010 kl. 01:42

rttisar hit och høstkantareller dit !! vårda språket och skriv trattkantareller !!! någon som funnit vårkantareller eller vinterkantareller, nej tænkte just det eftersom de ikke finns lika lite som trattisar eller høstkantarell och sommarkantarell

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone