0 521 visningar

12 svar

Riska?

janne

11 sep 2010 kl. 16:26

Vad kan detta vara?
Ser dom överallt.

0

Gnurk

11 sep 2010 kl. 16:33

Blöder den verkligen när du bryter av en bit?

I så fall, vad är det för färg på saften?

0

Gnurk

11 sep 2010 kl. 16:49

Det jag indirekt försökte säga i mitt inlägg ovan är att med reservation för min inkompetens så tycker jag att svampen mer ser ut som en kremla än en riska.

http://svampguiden.com/art/visa/Russula_paludosa

0

Mickeleh

11 sep 2010 kl. 16:56

Kremla,Ser ur som just storkremla.

0

janne

11 sep 2010 kl. 16:57

Blöder & blöder…Den har blivit rosa där jag tog i den när jag plockade den.
Om jag drar av “skinnet” på översidan så blir det Rosa-aktikt.
Den är väldigt lik den på länken du skickade.Är det mums?

0

Mickeleh

11 sep 2010 kl. 16:59

Lägg en bit mot tungan, bränner det till ordentligt ,inte mums, känns den mild är den helt ok om den är i bra skick.

0

Kremlor

Gnurk

11 sep 2010 kl. 17:02

0

janne

11 sep 2010 kl. 17:04

Givetvis,när jag läser vidare,så finns ju det en ursling som ser nästan likadan ut,giftkremlan.Hemskt namn.Är dom jättelika eller är det typ som trattisar & gul trumpetsvamp?
Jag plockar ju inget som jag inte är tvärsäker på,förutom i studiesyfte.
Något förslag på svamp som inte går att förväxla?

0

janne

11 sep 2010 kl. 17:13

Inte för att jag ska äta den jag har nu,men äter man även skivorna under hatten på alla svampar,eller ska dom bort?

0

Gnurk

11 sep 2010 kl. 17:19

Något förslag på svamp som inte går att förväxla?

Allt går väl att förväxla, bara man (inte) anstränger sig, men…

Strävsoppar, exempelvis:
http://svampguiden.com/art/visa/Leccinum_rufum
http://svampguiden.com/art/visa/Leccinum_versipelle

Det kan vara svårt att veta exakt vilken strävsopp man hittat, men alla är ätliga. Jag rekommenderar att man håller sig till små och fräscha exemplar eftersom soppar annars kan bli rätt sunkig mat.

Och så finns det ju andra trygga arter som exempelvis blomkålssvamp:
http://svampguiden.com/art/visa/Sparassis_crispa

0

Gnurk

11 sep 2010 kl. 17:27

Jag har aldrig hört om någon som har pillat bort skivorna. Däremot förekommer det att man tar bort porerna på vissa soppar.

Tvärt emot kommer nog snart något förståsigpåare och hävdar att smaken sitter i skivorna och att man inte ens får skölja svampen.

Jag brukar dra ner persiennerna innan jag sköljer min svamp, ifall någon känslig person skulle råka passera förbi utanför ;-)

0

janne

11 sep 2010 kl. 17:34

Ok,allt går att äta.Du nämnde Blomkålssvamp.Det har jag bara hittat en enda gång men den smakade mums!Kollar alltid vid varje tall jag ser i skogen men antagligen behövs det lite mer…

0

buffy

11 sep 2010 kl. 19:44

Man kan inte ta fel på giftkremla och storkremla, för giftkremla smakar nåt rent fördj-vla skarpt. Men man får ju göra sig omaket att smaka.

Skivorna äter man normalt, fast på champinjoner skrapar man ibland bort dem om de blivit svarta, förmodl mest av estetiska skäl. 

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone