Tack Irene och Karl för svar.
Cortinarius olidus verkar du rätt säker på Irene, är det så? Jag hittar i alla fall ingenting som säger emot det, även om de bilder som finns på nätet är rätt så varierande.
Tvåan skulle visst kunna vara en Stropholoma, den har sådana cystider. Men det känns konstigt, det finns inga spår av krage och foten är inte fjällig.
Bifogar foto av sporerna från trean. Stórlek ca 9 x 5,5 my.
Bild 1 är helt klart kornspindling som Irene säger, det aktuella PC vetenskapliga namnet är inte helt klart. Enligt Funga N. är C. olidus en sydlig art med långa sporer, som jag väl känner från Mälardalen (ek, hassel). Jag tror att din art är den med kortare sporer ( 9.5 µm), som Funga N. kallar C. olidoamethysteus, inte ovanlig i granskog, trots att du bara hade ek som mykrorrhiza-träd. Senaste modet bland vissa mykologer är emellertid att kalla den senare C. olidus, så förvirringen är total. Flora Phot. del V som kommer ut i december har visst en del att säga om detta.
Bild 2 är knepig, men det är möjligt att Hans har rätt och att det är Hebeloma theobrominum (= H. truncatum), men i så fall är färgerna alldeles för röda. Jag tycker mig skymta några små rödbruna knattingar i lövmattan, dom har i så fall bättre färg.
Min diagnos Stropholoma thrausta stör mig oxo något. Sporfärgen är inget problem då den ofta är ljusare brun i början, sedan blir mörkbrun, men foten brukar vara betydligt mera vattrad. Jag har bara ett fynd (från Californien) tyvärr utan bild, men jag har noterat “ingen ring” och vattrad fot. Slutsats: Hans diagnos är trolig.
Jag tycker Hebeloma stämmer bra för 2:an. Jag hittade mer av den i en annan skog idag, se bilder. Jag tycker texten i Funga Nordica stämmer bra med Hebeloma theobromnium med den pruinösa hatten. Däremot är den rödare än dina bilder. Hebeloma verkar vara ett svårt släkte och jag klarar inte att bestämma den mha nyckeln.
Min kornspindling har större sporer än 9,5 (10 my). Den växte strax nedanför en klippa i ett smalt område mellan klippan och vatten. Mossorna på klippan (bl.a. guldlockmossa) visar på ett lite högre pH i klippan.
Cortinarius cyanites är ett bra förslag. Foten blir intensivt karminröd när man trycker på den och hatten rodnar svagt vid delning.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.