Efter många års experimenterande har jag kommit fram till följande:
Att frysa svamp tar värdefullt utrymme i frysen och är till besvär vid avfrostning. Svampen blir godare tar mindre plats och håller längre om man torkar den. Det finns olika metoder för torkning. Det vanligaste felet är nog att man har för hög värme om sådan tillförs utöver rumstemperatur. Utrymmet ovanför kylskåpet är lagom om svamplagret inte är för tjockt. Pannrummet är också bra. En olla med en tunn sliten handduk att lägga svampen på förenklar hanteringen. Tidningar i stället för olla går säkert också bra. Man kan behöva röra om i svampen då och då.
KANTARELLER är ett undantag. Dom blir gärna hårda, sega och tråkiga om dom torkas. (och beska om man fryser dom). Godast blir kantarellerna om man konserverar på gammaldags sätt. Det är inte svårt och det behövs ingen konserveringsapparat! Ta en burk som Du handlat sill, rödbetor, saltgurka, marmelad eller vadsomhelst i. Se bara till att locket sluter helt tätt. Burk och lock ska vara absolut rena och luktfria. Rensa och skär kantarellerna i små bitar och proppa burken så full det går med svampbitarna. Häll därefter på en avsvalnad, svag saltlag (1 – 2 tsk per liter). Peta gärna med t.ex. ett skedskaft så att alla luftfickor fylls ut. Det ska vara saltlag ända upp till kanten på burken. Skruva på locket HÅRT! Lägg en vikt handduk eller annat tunt tygstycke i botten på en kastrull och ställ ner den fyllda burken. Häll på vatten så burken täcks ordentligt Koka upp långsamt och låt sjuda i minst 1 timme. Tygstycket är till för att mildra skramlet mot botten. Lyft upp burken medan den är varm (en istång går bra) och ställ den att svalna på t.ex. en skärbräda. Du har nu en konserv med svamp som går att använda direkt som färsk och som går att spara i många år. En fördel med den här metoden är att Du kan få en trevlig liten burk även när fynden är begränsade. Du kan också dryga ut kantarellerna med blek taggsvamp. Dom har samma konsistens som kantarellerna och tar smak av dom vid konserveringen.
LYCKA TILL!
Hej!
Inte förrän nu har jag observerat era frågor!
Burkarna förvaras som andra konserver - behöver ej stå i kylskåp. Att dom ska sjuda så länge som minst en timme är för att garantera att det uppstår vakum i burken. Det kanske kan gå på kortare tid men vi låter dom faktiskt stå i en och en halv timme. Det påverkar inte svampem på något sätt. Kolla att locket buktar inåt efter behandlingen.
Det går naturligtvis att konservera även annan svamp på detta sätt.
Karin
Äntligen någon som liksom jag tycker att konserverade kantareller är bäst! Frysta kantareller blir sega och tråkiga, liksom torkade.
Generellt tycker jag att konserverade svampar blir bättre än frysta. Däremot är torkade oftast ett fynd! Dock inte kantareller som blir sega.
Jag brukar göra som du, Karin. Bra att du tipsade.
Lisa Dahlén
JAg brukar också konservera kantareller i “gamla” burkar, fast på ett annorlunda sätt. Jag skär svampen, låter den sjunka ihop i en kastrull på låg värme, tillsätter ev lite vatten. När den är klar, fyller jag den i burkar (även här ska vätskan täcka svampen)som sätts in i kall ugn. Ugnen sätts på 100 grader. När denna temperatur uppnåtts ska svampen stå kvar i en timme (fortfarande i 100 grader). Klart!
Hej!
Det har vi aldrig prövat. Tror inte resultatet skulle bli särskilt bra. Kantarellerna har redan förlorat i konsistens vid “hopkokningen”.
Kan Du inte skänka bort till någon granne som har svårt att komma ut i skogen? Äldre? Småbarnsfamiljer? Det brukar vara populärt!
Hej!
Locket buktar uppåt när burken är varm. När den svalnat ska locket bukta nedåt. Se även svar under tråden “Torka eller förvälla kantareller??”:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5890&fnr=1&sok=kantareller&Start=0&Offset=50
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.