0 4624 visningar

22 svar

Konservera kantarellerna!

Karin Hedén

4 sep 2001 kl. 21:44

Efter många års experimenterande har jag kommit fram till följande:
Att frysa svamp tar värdefullt utrymme i frysen och är till besvär vid avfrostning. Svampen blir godare tar mindre plats och håller längre om man torkar den. Det finns olika metoder för torkning. Det vanligaste felet är nog att man har för hög värme om sådan tillförs utöver rumstemperatur. Utrymmet ovanför kylskåpet är lagom om svamplagret inte är för tjockt. Pannrummet är också bra. En olla med en tunn sliten handduk att lägga svampen på förenklar hanteringen. Tidningar i stället för olla går säkert också bra. Man kan behöva röra om i svampen då och då.
KANTARELLER är ett undantag. Dom blir gärna hårda, sega och tråkiga om dom torkas. (och beska om man fryser dom). Godast blir kantarellerna om man konserverar på gammaldags sätt. Det är inte svårt och det behövs ingen konserveringsapparat! Ta en burk som Du handlat sill, rödbetor, saltgurka, marmelad eller vadsomhelst i. Se bara till att locket sluter helt tätt. Burk och lock ska vara absolut rena och luktfria. Rensa och skär kantarellerna i små bitar och proppa burken så full det går med svampbitarna. Häll därefter på en avsvalnad, svag saltlag (1 – 2 tsk per liter). Peta gärna med t.ex. ett skedskaft så att alla luftfickor fylls ut. Det ska vara saltlag ända upp till kanten på burken. Skruva på locket HÅRT! Lägg en vikt handduk eller annat tunt tygstycke i botten på en kastrull och ställ ner den fyllda burken. Häll på vatten så burken täcks ordentligt Koka upp långsamt och låt sjuda i minst 1 timme. Tygstycket är till för att mildra skramlet mot botten. Lyft upp burken medan den är varm (en istång går bra) och ställ den att svalna på t.ex. en skärbräda. Du har nu en konserv med svamp som går att använda direkt som färsk och som går att spara i många år. En fördel med den här metoden är att Du kan få en trevlig liten burk även när fynden är begränsade. Du kan också dryga ut kantarellerna med blek taggsvamp. Dom har samma konsistens som kantarellerna och tar smak av dom vid konserveringen.

LYCKA TILL!

0

Gunilla

6 sep 2001 kl. 00:26

Tack för tipset, Karin. Det skall jag verkligen prova.

0

Pia

10 sep 2001 kl. 19:15

Tack för ett kanon-fint tips!
Håller på just nu med detta. Men en dum fråga: var förvarar jag helst dessa burkar sedan? I kyl, eller rumstemp?

mvh// Pia

0

Christine

15 jan 2002 kl. 20:23

Jag har gjort enligt ditt recept och det blev mycket bra. Men måste jag förvara dem i kylen?

0

Rolf

27 maj 2002 kl. 14:55

Varför skall man sjuda dem i en timme egentligen? De finländska recepten innehåller inga sådana instruktioner vad jag vet. Förlängs hållbarheten?

0

Karin Hedén

14 aug 2004 kl. 22:34

Hej!
Inte förrän nu har jag observerat era frågor!
Burkarna förvaras som andra konserver - behöver ej stå i kylskåp. Att dom ska sjuda så länge som minst en timme är för att garantera att det uppstår vakum i burken. Det kanske kan gå på kortare tid men vi låter dom faktiskt stå i en och en halv timme. Det påverkar inte svampem på något sätt. Kolla att locket buktar inåt efter behandlingen.
Det går naturligtvis att konservera även annan svamp på detta sätt.
Karin

0

Michael Krikorev

10 nov 2004 kl. 16:40

Tack för tipset! Inlägget må vara över 3 år gammalt, men tips om bra konserveringsmetoder är alltjämt aktuellt.

0

Regina

11 nov 2004 kl. 22:40

Hej!

Toppenbra tips som jag verkligen ska prova. En liten fråga bara; ska svampen vara färsk eller förvälld när man stoppar ner dom i burkarna?

0

Gunilla

12 nov 2004 kl. 13:58

Vilket bra och klokt inlägg! Jag ska försöka hitta lite gula kantareller i helgen och konservera som du rekommenderat.

0

Lisa Dahlén

14 nov 2004 kl. 20:14

Äntligen någon som liksom jag tycker att konserverade kantareller är bäst! Frysta kantareller blir sega och tråkiga, liksom torkade.
Generellt tycker jag att konserverade svampar blir bättre än frysta. Däremot är torkade oftast ett fynd! Dock inte kantareller som blir sega.
Jag brukar göra som du, Karin. Bra att du tipsade.
Lisa Dahlén

0

Annika

16 nov 2004 kl. 11:18

JAg brukar också konservera kantareller i “gamla” burkar, fast på ett annorlunda sätt. Jag skär svampen, låter den sjunka ihop i en kastrull på låg värme, tillsätter ev lite vatten. När den är klar, fyller jag den i burkar (även här ska vätskan täcka svampen)som sätts in i kall ugn. Ugnen sätts på 100 grader. När denna temperatur uppnåtts ska svampen stå kvar i en timme (fortfarande i 100 grader). Klart!

0

Ann

17 nov 2004 kl. 17:53

Hej Karin!
Suveränt sätt att konservera på.Har en fråga.När man öppnar burken hur länge håller den sej då?Så jag vet vilken storlek jag ska ha på burkarna.

0

systeryster

16 feb 2005 kl. 21:57

ja men va trevligt jag brukar också göra så här men trodde att man måste förvälla dom först tack för tipset, jag har gjort en ram och spänt myggnär över för torkning av svamp ovanför kylskåtet hej och hå

0

Karin H

6 aug 2005 kl. 00:04

Hej Ann!
Här kommer ett sent svar… Spara inte en öppnad burk. Använd allt på en gång. Bättre med flera små burkar än en stor alltså.

0

Karin H

6 aug 2005 kl. 00:06

Nej, nej!
Förvaras som andra helkonserver.

0

Karin H

6 aug 2005 kl. 00:06

Du ska sjuda dem tills det blir vakum i burken.

0

Karin h

6 aug 2005 kl. 00:07

Färsk! Förstör den inte med förvällning!

0

Gunilla

9 sep 2005 kl. 07:18

Ny fråga- om man försent insåg att det blev för fullt i frysen:Hur blir det att ta ut de förvällda och konservera i efterhand?

0

Karin Hedén

9 sep 2005 kl. 14:46

Hej!

Det har vi aldrig prövat. Tror inte resultatet skulle bli särskilt bra. Kantarellerna har redan förlorat i konsistens vid “hopkokningen”.
Kan Du inte skänka bort till någon granne som har svårt att komma ut i skogen? Äldre? Småbarnsfamiljer? Det brukar vara populärt!

0

Elsi

10 sep 2005 kl. 21:40

Nu har jag sjudit mina konserver i en och enhalv timme men locken bucktar uppåt?

0

Karin Hedén

11 sep 2005 kl. 16:18

Hej!
Locket buktar uppåt när burken är varm. När den svalnat ska locket bukta nedåt. Se även svar under tråden “Torka eller förvälla kantareller??”:

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=5890&fnr=1&sok=kantareller&Start=0&Offset=50

0

Ewalill

12 sep 2005 kl. 18:48

Mycket bra inlägg, det ska jag prova efter nästa skörd. Bra med nya tips. Jag tycker också att kantarellerna blir mosiga efter frysning.

0

Konservera kantarellerna! Fråga om koktid och svar om vakuum

Jan

10 aug 2023 kl. 01:02

Hej, om locket håller tätt blir det inte mer eller mindre vakuum för att det hettas i en timme. Såvida inte luften tränger ut. Och inte kommer in igen.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone