Har varit ute för andra gången i år och hittat vad jag hoppas är rimskivling. Är dock osäker, då min svampbok havererat och jag endast har de två bilderna här på sajten att jämföra med.
De växte alla inom en yta av en kvadratmeter, alla i olika tillväxtstadier.
Gigantiska mängder smörsopp i skogarna f ö.
rimskivling?
Ok, tack. Är lite rädd för de giftiga spindlingarna, även om jag var nästan säker. Spindlingarna verkar ju vara betydligt mörkare, åtm enligt bilderna. Vet inte om det är så i verkligheten också. Det är foten som, enligt bilderna, skulle kunna vara nästan lika.
Nånå, vi kokar nog ihop dem idag.
mvh
Jag har förstått att den har växlat namn ett par gånger, och det kan nog stämma - jag har hört namnet “rimspindling” någon gång. Jag har en vag minnesbild från min nu havererade svampbok att just foten var lik någon av giftiga spindlingarna, men jag såg också att den kunde förväxlas med, eller åtminstone råka slinka med, trattkantareller - fast det har jag lite svårt att förstå.
Jag hade nog inte funderat och “grubblat” så mycket om det inte vore just för ev förväxlingsrisk med de giftiga. Kännetecknen på rimspindlingen (kallar väl den så fr o m nu…) var i sig så typiska att det kanske borde räckt.
Stekte den lätt och lade den i ugnsfast form tillsammans med mälargös marinerad i dijonsenap som sedan fick sjuda i dillgrädde. Himmelskt!!!
Tack för hjälpen i a f.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.