0 398 visningar

1 svar

Önskemål (lista 1)

hanzzon

30 aug 2006 kl. 16:28

jag tog mig friheten att göra en sammanställning av ett antal önskemål på förändringar av svampguiden.
kanske lite lättare för dig micke att ha lite koll.

Hur hjälps vi åt att bevara detta trevliga forum. Kom med förslag !
Betala en slant för att ladda ner svampbilder ? ( såsom det var tidigare ) Eller vad ???
/Lena M 2006-08-30 09:11:08

En sak som vore intressant vore att få in annonser från Uppköpare- det finns ju tydligen gott om uppköpare från italien som bla köper upp KarlJohan- vore dessutom intressant med en länk i svampguiden till uppköpare när man hittat för mycket…
/Christian Nilson 2006-08-30 11:57:21

mer annonsörer :) tycker jag
varför inte kolla om odal, och lite olika sportbutiker vill göra reklam här?det torde finnas marknad för försäljning och reklam för friluftskläder.eller varför inte adlibris?(de kan ju göra reklam för svamp/naturlitteratur)(sett liknande reklam på ett kattforum där de gjorde reklam för katt och hundböcker)

är personligen lite emot att betala pengar, men kan gott klicka på lite ads för att hjälpa till :)
/Nina A 2006-08-30 09:17:14

Kanske skulle det fungera med någon form av abbonnemang?
Exempelvis: Du betalar en viss summa och för dom pengarna får du lägga upp bilder. Prenumerationen varar i ett år och för att kunna lägga in dina bilder så får du ETT lösenord som används varje gång du skall lägga upp bilder.

/Affe 2006-08-30 09:36:05

Är det väldigt svårt att få till ett något mer lättnavigerat forum?
Jag bifogar ett vad jag tycker är ett lättnavigerat forum med god översikt som ett exempel.
http://www.chiforum.se/
Underrubriker hade tex kunnat vara; Svampfärgning; Matlagning; Svampplockning med och utan bilder osv osv.

Är det fler som känner som jag eller är jag ensam om denna synpunkt?
/Svampnörden 2006-08-27 20:25:37

Jag saknar även möjligheten att kunna editera eller radera :).
/Svampnörden 2006-08-27 20:48:17

Vad hände med inläggen med bifogade bilder? Jag gillade bättre när det var fetstilt rubrik på dem, då kunde man se vilka det var direkt. Nu är det mycket svårare!

Använder iofs också Mozilla, så jag kan ju inte svära på att det är samma för er som använder explorer…
/Fia A 2006-08-29 10:17:40
varför kan man inte lägga in bilder i redan startade rubriker?
mvh
/hanzzon 2006-08-29 16:22:36

Vilket räkneverk?!

Vore oxo bra om man kunde se i vilken/vilka trådar man skrivit i…. *önska*
/CharinaJohansson 2006-08-25 18:34:20

en annan sak som vore jättebra, vore om färgen kunde ändras på de rubriker där det kommit in nya inlägg, innan man behöver gå in i rubriken för att se detta.
förstod ni detta :)
mvh
/hanzzon 2006-08-25 18:37:34

Jag har redan tidigare efterlyst att man borde kunna “se” sista datum när någon lagt in ett inlägg. Detta för att om man tex varit på semester inte ska behöva gå igenom alla inläggen igen utan kunna se vart man avslutade och sedan fortsätta.
Förstår ni vad jag menar?
F.ö. älskar jag denna sajt. Det finns ingen bättre.
/Svampoman, Norrland 2006-08-25 20:58:11

Micke, när tror du nästa uppdatering av Forumet kan ske ? Tänker då på
att formateringen av insända bilder skall ske automatiskt. Som det är nu så håller man ju på att smälla av. Jag är övertygad om att det inte handlar om okunskap utan om ren och skär lathet, när man skickar ut oredigerade bilder. Dessutom är ju skärpan usel. Känner att jag gnäller nu.. men va fan..
/Göran H 2006-08-20 21:17:51

Hej
Jag undrar om cd-romskivan kommer att ges ut framöver. Och om, får jag / vi veta detta genom forumet.
Lena
/Lena M 2006-06-11 08:16:58

Nånting som jag saknar är att kunna se datum för inläggen. Som det är nu så måste jag gå in på varje inlägg för att se om det kommit nåt nytt “svar”. När jag varit inne första gången så blir texten rosafärgad så efter det vet jag inte om det finns nåt nytt. Förstår du vad jag menar?
Trots det så är det, det bästa forum som finns.
/Marita 2005-10-10 22:38:09

Hej alla svampfantaster!

I vintras/våras utlyste jag en tävling där den som kom med de bästa tipsen på förbättringar av SvampGuiden kunde vinna SvampGuiden på CD. Det var flera av er som inkom med bra tips. Tyvärr så kraschade min hårddisk i våras, och all min e-post, alla inkomna tävlingsbidrag och andra viktiga filer som jag inte hade säkerhetskopierat försvann för alltid! Jag har försökt på alla möjliga sätt, men det visade sig att det skulle kosta åtskilliga tusenlappar att återskapa de förlorade filerna.

Jag ville på detta sätt bara meddela anledningen till att det aldrig blev någon avgjord tävling.

Jag har sedan länge haft planer på att uppdatera hemsidan men tidsbristen har gjort att annat har fått gå före. Nu hoppas jag att ni i den här diskussionstråden vill lämna era tips på vad ni tycker kan förbättras på hemsidan. Vad saknas? Vad kan göras bättre?

Några tips som inkommit och som jag tycker är bra:

* Foruminläggen ska visa alla svar på en och samma sida så man slipper klicka på varje svarsinlägg.

* Man ska kunna kommentera svamprapporterna

* Fler svampreportage (kräver dock skribenter, kanske frilansande journalister kan medverka?)

* Recensioner av svamplitteratur

* Visa svampbilder i tumnaglar, dvs möjlighet att göra sökningar och lista efter olika svampgrupper (t ex kremlor, riskor, soppar etc) med små bilder så man får en översikt av hur de ser ut.

Det känns jättekul att SvampGuiden blivit så populär, i höst har hemsidan haft ca 2000 unika besökare om dagen under augusti och september. Men ingenting är så bra att det inte kan göras bättre. Jag är jättetacksam för era tips och synpunkter!

Bifogar en bild av rödgul trumpetsvamp tagen i Linköping i början på september. Alltid kul att hitta ett nytt svampställe!

Många svamphälsningar

VISA TILLHÖRANDE BILDER

/Michael Krikorev 2005-10-10 22:29:48

Tjena Micke.
Helt ärligt så är det svårt att sätta fingret på något som direkt kan göras bättre. Tycker att hela svampguidens uppbyggnad är alla tiders, lättanvänd och mycket informativt dessutom massvis av mycket duktiga människor. Duktiga på svamp och mycket duktiga på att svara på spörsmål.

Det finns en sak som skulle kunna förändras. När man går in på rapporter och söker så skulle det kunna finnas ett fält där man kunde söka på alla årtal på en gång.

Annars är det väl i det närmsta perfekt.

/Affe 2005-10-11 00:41:01

0

Michael Krikorev

30 aug 2006 kl. 17:46

Tack för sammanställningen Hanzzon!

Jag har sparat alla synpunkter i en textfil nu inför framtiden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone