0 270 visningar

1 svar

Önskemål (lista2)

hanzzon

30 aug 2006 kl. 16:29

Tjena Micke.
Helt ärligt så är det svårt att sätta fingret på något som direkt kan göras bättre. Tycker att hela svampguidens uppbyggnad är alla tiders, lättanvänd och mycket informativt dessutom massvis av mycket duktiga människor. Duktiga på svamp och mycket duktiga på att svara på spörsmål.

Det finns en sak som skulle kunna förändras. När man går in på rapporter och söker så skulle det kunna finnas ett fält där man kunde söka på alla årtal på en gång.

Annars är det väl i det närmsta perfekt.

/Affe 2005-10-11 00:41:01

svamp guiden er en vældig god hjemmeside.
det eneste jeg savner er at vi i Danmark også kan sende billeder ind.
/Freya 2005-10-11 07:26:28

Du har förstått mig rätt. När man som jag kollar på guiden ofta så blir det mycket klickande för att leta efter vad jag inte har läst. Annars är allting utmärkt.
/Marita 2005-10-11 09:40:07

Ett bra sätt för mig att lära mig om svamp är att studera databasen+matsvamparna. Det jag saknar där är vilken tid under året som svampen är att finna i naturen och även var i vårt avlånga land svampen finns.
I övrigt har jag lärt mig oerhört mycket genom att sitta i timmar och läsa inlägg i forumet. En mycket lärorik och intressant site!
/Tommy Olofsson 2005-10-11 11:43:31

hej!

Jag skulle önska att startsidan med
“Aktuellt” var mera aktuell när det gäller pressklippen.
Alla är från 2004.

Annars är SvampGuiden en av mina favoritsiter som jag gärna och ofta besöker.
/Gunilla Lindström 2005-10-11 12:18:05

Jag tror, att jag skickade ett förslag till dig.
Hur skulle det vara med en liten tävlingssida? Månadens svamp?
Det skulle i alla fall hjälpa mig att ta mig ut i skogen med kameran, också om jag inte är ute för att plocka matsvampar. Ett bra sätt att överbrygga de långa väntemånaderna. Det måste inte bara vara matsvampar. Via forumet kunde vi rösta och spara svampbilden som har fått mest röster. Efter 12 månader kan man printa ut 12 fina bilder för en kalender. Priset skulle vara att ens bild blir “månadens svamp”.
/Theresa WQ 2005-10-12 12:44:01

Det är redan en toppensajt så egentligen behöver du inte fixa något, men eftersom du frågar. Jag tycker rutan att skriva inlägg i är för liten; det är svårt att få överblick. Dessutom vore det bra om man kunde se vems inlägg någon svarar på (d.v.s. trädform istället för nuvarande linjära form). Förutom SVARA kunde det finnas ett alternativ CITERA som fungerar som SVARA fast citerar det inlägg man är vid, med -tecken i början av varje rad, eventuellt ger den citerade texten en avvikande färg också. Så fungerar en del andra forum på nätet.

Jag tycker tvärtemot Marita att det är lätt att hitta olästa trådar - sedan du började sortera dem i kronologisk ordning efter senaste inlägg. Jag öppnar inläggen uppifrån och ner och ser på färgen på länkarna vilka trådar jag inte läst. Tyvärr fungerar detta inte när man kommer till sida 2, för då länkarna till inläggen omdöpta. Man får helt enkelt se till att titta in så ofta att alla olästa inlägg finns på sid 1! :-)
/Erik Ekholm 2005-10-12 23:18:04

Vill gärna få fart på en något avsomnad tråd i forumet.
Jag tycker att 20:- är lite mycket för att få en fråga med foto besvarad.
Om istället alla användare satte in en valfri summa till forumet, efter förmåga skulle detta betydligt berika samt öka intresset och tillgängligheten till detta fantastiska forum.

-jAG VILL HELT ENKELT HA FLER VACKRA SVAMPBILDER FRÅN FOLKET TILL FOLKET PÅ FORUMET! Vad säger du Micke? Jag är beredd att göra en insättning snarast.
/Bo Reyer 2005-10-14 12:19:09

Tycker det är kul att titta på bifogade svampbilder, men saknar någon liten symbol vid rubrikerna på Forumsidan som visar att bild finns bifogad. Det framgår inte så ofta av insändarnas rubriker.

/Johnny 2005-10-14 13:16:04

Tack för den förbättrade sökningen bland rapporterna!

Ett forum som har trädform men som ändå är överskådligt kan du titta på här:
http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1018

Där kan man även lägga in bilder som syns direkt i inläggen.

Jag kan hålla med Bo om de där 20 kr. Dessutom fungerar inte sådana där betalnummer från kontaktkortstelefoner eller den bredbandstelefon jag har som fast telefon. Eller som sagt, från utlandet.

Bättre än att automatiskt slänga gamla bilder vore att automatiskt skala ner dem till 50-100kB, c:a 800x600 eller så. Vet dock inte hur mycket utrymme det skulle spara.

Om det är ok att länka till bilder man lagt upp på andra sajter kommer jag nog att visa fler bilder framöver. Jag brukar i alla fall klicka på googlelänkarna och hoppas att det ger några ören. :-)

Hursomhelst är det säkert mycket jobb om alla förslag du fått ska genomföras och det fungerar ju väldigt bra redan som det är.
/Erik Ekholm 2005-10-15 22:29:31

Jag tycker det skulle vara roligt med ett forum här där man kan prata lite om ditten och datten.
Inte bara svampar.Ja det också så klart.
Det är så trevliga/humoristiska/kunniga människor som figurerar på svampforumet.. så det skulle vara kul att ha ett “ditten och datten” forum där vi kan prata om allt.
/Evus 2005-10-21 23:18:54

Tillägg till mitt inlägg ovan.

Jag tänkte på det som exempelvis Allt om trädgård har.

http://www.alltomtradgard.se/
Gå till forum välj sedan Smått och gott (ej trädgård).

Fast risken med ett sånt forum är väl att man fastnar vid datorn (ännu mer).
Sen kanske det krävs inloggning.
/Evus 2005-10-24 09:54:20

Hej Michael!

Går det inte att visa hur många som har varit inne på resp. inlägg?
/Sven Hedin 2005-10-27 23:24:49

Här kommer ett förslag “lite” på efterkälke…
Kanske går det att göra om receptsidan till ett sökbart register…
/Affe 2006-02-14 23:16:09

Hej alla svampare!
Jag tycker som Evus att man kunde skilja lite på proffsen och oss andra som inte har en suck att kunna de svampar som ofta förekommer som frågesport. Jag är inte så särskilt intresserad av svampar, som inte går att äta eller att använda praktiskt, typ fnöskticka, jäst osv.
/Gittan 2006-02-16 12:19:11

mvh

0

Birgitta D

30 aug 2006 kl. 19:31

Mitt enda problem just nu är alla inlägg. Det är ju hopplöst att läsa allt om man inte kollar minst 2 ggr /dag. En veckas semester är inte att tänka på. Så här års går all tid åt att plock svamp, rensa svamp, förvälla svamp och att läsa svampguiden. Tack och lov att jag har tagit förtida pension.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone