0 413 visningar

16 svar

Fotat i trattskogen, vad?

gunhild i Nordås

11 sep 2010 kl. 21:51

Har nån ett förslag på vad detta kan vara? Det satt fast på en enbuske och är nån sorts ull.

0

Tina Nordberg

11 sep 2010 kl. 21:56

Kan det vara någon som borstat sin hund och håren har hamnat där.

0

Lars

11 sep 2010 kl. 22:17

Jultomten?

0

Caspar

11 sep 2010 kl. 22:19

Usnea longissima

0

gunhild i Nordås

11 sep 2010 kl. 22:38

Tror inte på en lav (Usnea longissima) eller jultomte, den var väldigt ullig. Det var långt från bebyggelse och vägar och om det var hundhår så måste det ha förts dit på nåt sätt. Kan det ha kommit från nåt bo?

0

Marie B

11 sep 2010 kl. 22:51

Kanske ett får som betat i enebacken, eller en häst som fastnat med manen.

0

musslan

11 sep 2010 kl. 23:42

Seriöst, är jag på en svamp sida el?

0

Lill, Skellefteå

12 sep 2010 kl. 06:46

Som tur är lilla musslan så kan man få svar på nästan vilka frågor som helst här. Om frågorna inte passar så behöver du ju inte läsa de!

När det gäller håret: Vi har väl inga vilda djur i skogen som har så där långt ljust krulligt hår?
Med tanke på att det nu är jakt så det är väl en del hundar å springer i skogen. Om du har tagit dig dit och fotat håret tror du inte då att det är möjligt att en hund också tagit sig dit?
Annars så tror jag det är tomten! :-)

0

Vad är trattskogen?

Hans v E

12 sep 2010 kl. 10:04

En skog där det finns “höstkantareller” eller?

0

Vad är trattskogen Hans?

gunhild i Nordås

12 sep 2010 kl. 11:33

“Trattskog” för mig är gammal granskog med inslag av björk och enbuskar där jag hittar trattkantareller och kantareller. Det var när jag plockade svamp där som jag hittade detta konstiga ulliga.

0

Ulla

12 sep 2010 kl. 11:36

Jag röstar på hundhår!

0

gunhild i Nordås

12 sep 2010 kl. 11:49

Ser inte riktigt ut som hundhår.

0

Vad är trattskogen Hans?

Elisabeth Jansson

12 sep 2010 kl. 22:18

Jag tycker det ser ut som kardad ull!
Det sägs att det ska skrämma bort rådjuren i rabatterna kring huset,kanske någon som vill ha trattisarna ifred och tror att det skrämmer bort de vilda djuren,bara en vild gissning?

0

Vad är trattskogen Hans?

svampstaff

12 sep 2010 kl. 22:46

Jag röstar på Elisabeth, men tror en stor fågel tappat bobyggarmaterialet i skogen, annars är det väl krull från bjärven.

0

Togga

12 sep 2010 kl. 22:49

Jag ser liknande här ute i skogarna nu. Dom jag ser är då från hundägare som sliter i ullen på fällande hundar.

//Togga

0

Vad är Höstkantareller Hans?

Konfunderad

13 sep 2010 kl. 15:24

Påpekade inte du i tidigare tråd att det heter Trattkantareller Hans? Och inte Höstkantareller.

Hur ska du ha det?

/ Konfunderad läsare

0

Vad är trattskogen?

Hans v E

13 sep 2010 kl. 16:01

Jag skriver ju höstkantareller inom citationstecken här.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone