Att just taggsvampar skulle vara en svamp man ska akta sig för var nytt för mig, men svampar generellt tar upp kemikalier från luft och mark. Man ska aldrig plocka någon svamp där det finns risk att marken är förorenad.
Hittade en tabell i boken Mycelium running av Paul Stamets där ser det ut som om att Karljohan tar upp mycket tungmetaller. Finns dock inte så många matsvampar med i tabellen då den är gjord för att visa hur vi kan utnyttja olika svampar för att rena förorenad mark.
Konstgödslade/kenvertionellt odlade grönsaker tar generellt upp mer än 50% tungmetaller och andra föroreningar än biodynamiskt eller kravodlade grönsaker!!!
Odlade champinjoner bör man bara äta en gång per månad enligt livsmedelsverket. Om det nu är blek taggsvamp som åsyftas så växer du vanligtvis i storskog och om svamptillgången är god så är knappast skogen gödslad så innehållet av tungmetaler lär vara rätt så låga antar jag och jag skulle tro att man får i sig mer tungmetaler av att äta de nyttiga kustnära och insjöfiskar ett par gånger i månaden.
Att man inte ska äta för mycket champinjoner har inte med att göra att den som säljs oftast är just odlad trädgårdschampinjon. Det spelar ingen roll om champinjonen är odlad eller ej, men eftersom man vill minimera riskerna anses endast ängschampinjon och odlad trädgårdschampinjon vara lämpliga matchampinjoner till försäljning.
Livsmedelsverket har heller inte utfärdat någon rekomendation om att endast äta champinjoner en gång per månad.
Medelintaget av champinjoner per person är i Sverige 2-2,5 kg per år. Livsmedelsverket säger att om man håller sig till denna konsumtion är risken för cancer orsakad av fenylhydraziner mycket liten. Detta motsvarar ett par hekto per månad. Konsumerar man i stället denna mängd varje vecka under lång tid kan det finnas anledning att tänka över sitt intag
Det är heller inte vetenskapligt bevisat att champinjoner kan orsaka cancer. Mössen i studien fick rena fenylhydraziner motsvarande en personkonsumtion på 500-700 kg champinjoner.
Eftersom forumet verkar klippa långa länkar testar jag att bifoga länken i block om tre som man sedan kan klistra ihop. =)
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Svamp-och-svampgifter
/Champinjoner—-risker-med-hog-konsumtion-/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.