0 1451 visningar

9 svar

Gigantiska Mystiska svampar

Thomas

12 sep 2010 kl. 11:35

Vet inte vad detta är? vet du? Är den ätlig/farlig för ammande?
Luktar precis som champinion
Vit i köttet
köttet är homogent, inga skivor.
Knappt någon fot, den var nere i jorden.
Kan det vara en ticka?
Största var säkert på 7-8 hekto.
Växte på lutande gräsmatta, nära björkar.
Totalt säkert runt 5 kilo svamp på 10 x 20 meters område

mystisk vit jätte svamp

0

gunhild i Nordås

12 sep 2010 kl. 11:57

Kan det vara jätteröksvamp har aldrig själv sett ngn.

0

Boman

12 sep 2010 kl. 21:39

Någon av röksvamparna. Unga ex är ätliga en del säger goda.

0

Camilla

24 sep 2010 kl. 23:21

Det ser helt klart ut som mindre exemplar av jätteröksvamp/äggsvamp. Jätteröksvamp är mycket god att äta stekt i tärningar eller tunna skivor :)

Jätteröksvamp Langermannia gigantea

0

Thomas

17 okt 2010 kl. 17:37

Ja det var (jätte)röksvamp.
Nu en månad senare har den mognat och den ryker brun-gult ifrån den när man trycker på den.
Den är den största svamp jag sett.

0

Helena i Lund

17 okt 2010 kl. 17:47

Hittar du den nästa höst så vänta inte till den börjar puffa! ;) Jag plockar mycket jätteröksvamp, och tycker den är supergod, precis som Camilla! Tärna och stek läääänge i smör, lite salt o peppar, djup tallrik och sked!

0

Hans v E

18 okt 2010 kl. 09:22

Vetenskapligt heter svampen Calvatia gigantea. Din beskrivning: “Gigantiska…” var mycket träffande.

0

André

18 okt 2010 kl. 21:02

Var hittar ni dem? Jag har plockat svamp i 25 år och aldrig sett någon.

0

Bo E

19 okt 2010 kl. 11:36

brukar hitta dem på gamla överväxta soptippar samt vid rötslamupplaget vid avloppsreningsverket - detta plus att jag ofta hittar dem lite för sent - de har blivit bruna eller börjat gulna invändigt - har gjort att jag inte testat dem som matsvamp

har även hittat ett rejält exemplar mellan stadens forbollsarena och en trafikled ....funderade då på om det var jätteröksvamp eller läderboll (he he)

och fick via guiden veta att det troligaste var jätteröksvamp ändå...

0

Helena i Lund

19 okt 2010 kl. 18:02

Revingehed och Silvåkra ängar utanför Lund! Men just i år har jag hittat många, dock inte större än handbollar, längs cykelvägarna i mitt bostadsområde, inunder tråkig parkplantering, en blandning av rönn, hägg, avenbok, ek, fågelbär,lind,lönn, och gud vet vad de sådde för 30 år sen… ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone