0 934 visningar

10 svar

mera hjäälp

Maria, Skåne

12 sep 2010 kl. 16:39

Har plockat lite andra svampar också, som jag skulle vilja ha artbestämning på...
Bild 1. Någon sopp… Små mörka hattar, gula rör, fast konsistens, ganka små i växten. precis under hatthuden är vissa lite rödrosa, (syns kanske på bilden.)
Bild 2 och 3. Den ena är ju en sopp… Tror att det är blodsopp, men är inte säker.. Den andra är inte sopp, och jag vet inte alls vad det kan vara…

0

SvenD

12 sep 2010 kl. 17:26

Bild 1 förmodligen boksopp
Blodsopp ja!
Den andra svampen är en kremla. Smak?
Var växte den?

0

Maria, Skåne

12 sep 2010 kl. 17:37

Boksopp??? Hittar den inte i böckerna… är den god? inte giftig/oätlig?
Växer i bokskog, ja!

Kremlan är lite lilaaktig på själva hatthuden. Växte vid vägkanten vid bokskogen…
Smakar inte speciellt mycket, luktar som svamp i allmänhet.

Tack för infon… gärna om du vet mer…

0

Karl S

12 sep 2010 kl. 17:51

Bild 1: brunsopp, Xerocomus badius.

Kremlan ser ut som brokkremla, Russula cyanoxantha.

0

kanske rutsopp?

Maria Davidsson Halvarsson

12 sep 2010 kl. 18:15

Jag funderar på om det kan vara rutsopp. Dom verkar ju kunna se ut så som unga… Eftersom den är rödaktig direkt under hatthuden.. foten är ju också gul och röd och den brukar kunna växa i bokskog… vad tror ni?

0

buffy

12 sep 2010 kl. 18:16

Den näst översta ser ut som brunsopp, ev även den översta. Blånar rören vid tryck då är det brunsoppar. De undre mer som boksopp el ngn rutsopp. De har gulare kött än brunsopp och rören blånar inte.

Kremlan gissar jag på brokkremla. En fast och god matsvamp.

Blodsoppen är en blodsopp =)

0

Tony S

12 sep 2010 kl. 18:55

Ser ut att vara både sammetssopp, brunsopp och ev. boksopp på den första bilden.
Sedan brokkremla.
“Blodsoppen” kan vara en eldsopp. Ådernätet på foten saknas ibland hos den sistnämnda.

0

Peter från Skåne

12 sep 2010 kl. 20:21

Boksoppen är en variant av rutsopp som är ganska vanlig i skånska bokskogar. Den brukar inte finnas i svampböcker. Jag har hittat den flera gånger och den liknar precis en rutsopp utom att den inte spricker upp i hatthuden. De där lite rödaktiga på första bilden verkar vara typiska boksoppar.

Blodsopp plockar jag ganska mycket av och även om foten är lite angripen så tycker jag att de små prickarna längst upp mot hatten är typiska för just blodsopp.

0

SvenD

12 sep 2010 kl. 21:31

Håller med om blodsopp. Växer ganska talrikt i norra Halland (Hallands landskapssvamp!)
Då det gäller boksopp kan man notera att i äldre svampböcker står att dess frekvens är okänd eller att den är ovanlig (t ex Nyléns “Svampar i Norden”).  I Funga Nordica beskrivs den däremot som mycket vanlig i Skåne och Halland!

0

boksopp ätlig?? god??

Maria, Skåne

13 sep 2010 kl. 07:31

Tack för alla svar…
Då är det troligen boksopp, den med rött under huden…
Men är bosoppen ätlig eller inte.?

0

boksopp ätlig?? god??

Peter från Skåne

13 sep 2010 kl. 08:48

Boksoppen är ätlig, jag överlevde.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone