Har plockat lite andra svampar också, som jag skulle vilja ha artbestämning på...
Bild 1. Någon sopp… Små mörka hattar, gula rör, fast konsistens, ganka små i växten. precis under hatthuden är vissa lite rödrosa, (syns kanske på bilden.)
Bild 2 och 3. Den ena är ju en sopp… Tror att det är blodsopp, men är inte säker.. Den andra är inte sopp, och jag vet inte alls vad det kan vara…
Boksopp??? Hittar den inte i böckerna… är den god? inte giftig/oätlig?
Växer i bokskog, ja!
Kremlan är lite lilaaktig på själva hatthuden. Växte vid vägkanten vid bokskogen…
Smakar inte speciellt mycket, luktar som svamp i allmänhet.
Tack för infon… gärna om du vet mer…
Den näst översta ser ut som brunsopp, ev även den översta. Blånar rören vid tryck då är det brunsoppar. De undre mer som boksopp el ngn rutsopp. De har gulare kött än brunsopp och rören blånar inte.
Kremlan gissar jag på brokkremla. En fast och god matsvamp.
Blodsoppen är en blodsopp =)
Boksoppen är en variant av rutsopp som är ganska vanlig i skånska bokskogar. Den brukar inte finnas i svampböcker. Jag har hittat den flera gånger och den liknar precis en rutsopp utom att den inte spricker upp i hatthuden. De där lite rödaktiga på första bilden verkar vara typiska boksoppar.
Blodsopp plockar jag ganska mycket av och även om foten är lite angripen så tycker jag att de små prickarna längst upp mot hatten är typiska för just blodsopp.
Håller med om blodsopp. Växer ganska talrikt i norra Halland (Hallands landskapssvamp!)
Då det gäller boksopp kan man notera att i äldre svampböcker står att dess frekvens är okänd eller att den är ovanlig (t ex Nyléns “Svampar i Norden”). I Funga Nordica beskrivs den däremot som mycket vanlig i Skåne och Halland!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.