Hittade idag ganska många exemplar av en kremla med mörkbrun hatt, bruna fläckar på de gulvita skivorna och foten vit i grunden men med stora bruna fält, köttet är vitt men blir brunt när man bryter det.Jag tycker den smakar milt men eftersom den inte påminner om någon kremla jag hittat på nätet eller i min svampbok så vågar jag inte riktigt äta den. Några tips?
Foten går åtminstone att bryta rakt av precis som på en kremla. När jag tittar på Svampguidens bild av (ek)sillkremla ser det ganska likt ut, även det där med brunfärgning, men foten på min svamp är inte rödaktig utan har bruna fläckar den med. Lukten är mild, tycker inte den påminner om skaldjur.
Får väl se om jag kan låna en kamera av någon kompis men just nu kan jag tyvärr inte lägga ut någon bild.
Förresten, kan din vara den här: http://www.biopix.dk/Photo.asp?Language=sv&PhotoId=18888&Photo=Svartkremla-%28Russula-nigricans
Plockar så få kremlor så min koll är dålig. Ser dem, vet vad en del är men där stoppar det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.