Jodå en hel radda med Stemonitis, lite ovanligt att de är så ljusa i det stadiet de brukar rätt snart övergå i en rosa/brun ton. Snygga är de i alla fall och grattis till trumpeten. Jag var och kollade ett av mina ställen igår men det har varit nada där nu två år i rad trotts olika väderförhållanden men nu skall jag upp till Värmland några dagar så då blir nog matsvamps förråden fyllda:)
Vet inte varför du plockar dom?????? Hmmmm…
Nu har vi i ett antal timmar letat efter hassel och när vi väl hittat hassel har vi gått med förstoringsglas i en 30 meters radie runt hasselsnåren för att försöka hitta en enda av de gäckande trumpeterna, men icke…
Vi vet att de finns i trakten för det stod en man på Konsum och skröt över att han fått ett par tre liter av någon som fått svarta trumpeter över!!!!!
Hmmmm…. det enda vi har hittat är EN hasselnöt så vi har ingen tur där heller!!!!
Och… nääää.. jag är iiiiinte avundsjuk ;-)
Jo, det kan nog vara så att ögat inte är riktig med… Hade med två relativa noviser idag som glatt trampade förbi såväl kantareller, lysande taggsvampssträngar och kallar.
Men jag ger mig inte. En dag ska jag hitta svarta trumpeter. Tack för tipsen. Utökar sökandet till nya typer av skogar.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.