0 519 visningar

11 svar

Hasselarmén.

svampstaff

12 sep 2010 kl. 20:11

En hel radda stemoniter på hassel?
Skulle ner och fota lite skålar i hasseldungen, men som vanligt satte trumpeterna stopp för det, och säkert 30L står kvar eftersom jag måste till jobbet:(

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2010 kl. 20:18

Jodå en hel radda med Stemonitis, lite ovanligt att de är så ljusa i det stadiet de brukar rätt snart övergå i en rosa/brun ton. Snygga är de i alla fall och grattis till trumpeten. Jag var och kollade ett av mina ställen igår men det har varit nada där nu två år i rad trotts olika väderförhållanden men nu skall jag upp till Värmland några dagar så då blir nog matsvamps förråden fyllda:)

0

svampstaff

12 sep 2010 kl. 20:29

Ja egentligen vet jag inte varför jag plockar dom, sålde sju kg häromdan men 100kr/kg är inte värt att plocka trumpeter för.

0

Gröngölingen

12 sep 2010 kl. 20:44

Jag skulle vilja hitta åtminstone 1 st:))

0

Lena Strömstad

12 sep 2010 kl. 20:49

Vet inte varför du plockar dom?????? Hmmmm…
Nu har vi i ett antal timmar letat efter hassel och när vi väl hittat hassel har vi gått med förstoringsglas i en 30 meters radie runt hasselsnåren för att försöka hitta en enda av de gäckande trumpeterna, men icke…
Vi vet att de finns i trakten för det stod en man på Konsum och skröt över att han fått ett par tre liter av någon som fått svarta trumpeter över!!!!!
Hmmmm…. det enda vi har hittat är EN hasselnöt så vi har ingen tur där heller!!!!
Och… nääää.. jag är iiiiinte avundsjuk ;-)

0

svampstaff

12 sep 2010 kl. 20:50

Har du ingen gammal barrskog med inslag av grov asp? Eller hässlen med ek?

0

"JAS" Helsingborg

12 sep 2010 kl. 20:53

Jag hittar mina i både ren bokskog och grov granskog i blåbärsris har däremot aldrig hittat i hasselsnår med inslag av ek???

0

Lena Strömstad

12 sep 2010 kl. 20:55

Är det barrskog med grov asp jag ska leta i??? Ok.. gick i sån idag… ut och leta igen alltså..
Ek finns inte jättemycket av men det finns ju på några ställen…men hässlen vet jag inte vad det är :-)
Vad finns det för annan svamp där man hittar trumpeterna??

0

svampstaff

12 sep 2010 kl. 21:02

Ofta finns det bara svart trumpet, lite svartkremlor kanske.
Men det är att se dom, idag kom en farbror på runt 50år:) och hade tre kantareller i sin lilla påse, men han såg inte trumpethavet?

0

Lena Strömstad

12 sep 2010 kl. 21:14

Jo, det kan nog vara så att ögat inte är riktig med… Hade med två relativa noviser idag som glatt trampade förbi såväl kantareller, lysande taggsvampssträngar och kallar.
Men jag ger mig inte. En dag ska jag hitta svarta trumpeter. Tack för tipsen. Utökar sökandet till nya typer av skogar.

0

svampstaff

12 sep 2010 kl. 21:41

I lite bergig blandskog där det finns mkt. taggsvamp har jag märkt det finns mest, gärna intill bergkanter och sluttningar, och där är dom betydligt enklare att se än i mörka hasselskogen.

0

Lena Strömstad

12 sep 2010 kl. 23:43

I sån skog har jag gått idag. Vi plockade mängder med taggsvamp. Men idag har jag inte haft trumpetglasögonen på... det fanns ju ingen hassel :-) Jag får gå tillbaks och hålla ögonen öppna… Tack för tipsen.

Snygga stemoniter, Svampstaff.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone