0 1193 visningar

10 svar

Pepparriska?

Ronnie S

12 sep 2010 kl. 20:22

Hej.

Har så svårt för om det är pepparriska eller inte när man går ute i skogen. Bifogar två bilder med frågan om det är pepparriska. Foten var röd för att vid fotbasen blil nästan vit. Det är ljusa skivor och hatten är brun.

Artbestämningshjälp om det är pepparriska?

0

Peter, Linköping

12 sep 2010 kl. 21:01

Visst är det pepparriska.

0

Boman

12 sep 2010 kl. 21:30

Så där ser mina pepparriskor ut också.
Titta efter pepparkaksfärgen och puckeln i mitten. De växer ofta i stora samlingar.

0

Peter, Linköping

12 sep 2010 kl. 22:04

Plus det där metallicliknande skimret på hatten.

0

svampanna

29 sep 2010 kl. 15:26

Efter att ha kollat runt på lite bilder tycker jag att det verkar kunna gå att förväxla pepparriska och toppig spindelskivling ganska lätt. Verkar livsfarligt!

0

Peter, Linköping

29 sep 2010 kl. 17:11

De är inte speciellt lika egentligen, men visst, de är båda bruna och toppiga som små. Men annars är skillnaderna fler än likheterna. T.ex. blöder riskan en vit saft, det gör inte spindelskivlingen. Spindelskivlingen har bruna skivor, medan pepparriskans är ljusare. Läs beskrivningarna och ta inga chanser så skall du vara säker.

0

Helge

29 sep 2010 kl. 17:16

nejdå - inte livsfarligt - pepparriska är skarp så den äter man inte - spindelskivling livsfarlig så den äter man inte - vad är problemet?

för övrigt har riskor mjölksaft som spindlingar saknar o riskor har sprödare konsistens o spindlingar rester efter trådigt hylle som bildar ringliknande mönster, kransar eller band brukar man ju tala om

de är ganska lätta att skjilja som arter - värre att skilja deras inbördes arter tycker jag

0

Maria o Micke

29 sep 2010 kl. 17:40

bara en litet inlägg, jo man äter pepparriska med stor aptit hemma hos mig och andra “risktagare” dock efter insaltning i den mest delikata svamsallad…men vi grannar från öst som bosatt oss i sverige är glada att få gotta oss i fred

0

Boman

30 sep 2010 kl. 08:57

Om man vet att riskor blöder är väl risken obefintlig att förväxla den med en spindelskivling.
Om man inte är säker är det bättre att lämna svampen kvar, vilken art det än handlar om.
En god svamp, perfekt som krydda och inläggning. Och lätt att känna igen när man väl lärt sig den.

0

Torbjörn. T

1 okt 2010 kl. 01:21

Här uppe i Svanstein i Norrbotten på gränsen till Finland plockar jag kilovis med pepparriskor och de ser ut precis som på bilden. De varierar dock i färgen. En del är mörkare och andra ljusare i hattfärgen. Pepperriskan har en mycket markant doft som är något nötaktig och vanligtvis växer den på tallhedar.
Finns även uppe i norra Norrbotten i fjällbjörkskogen. Foten på pepperriskan kan ha olika färg, beroende på hur och var den växer.
Färgen på lamellerna kan också variera.

0

Gina

2 okt 2010 kl. 21:44

Maria o Micke: Moi! Min moster i Finland plockar gärna pepparriska (och även blodriska). Den verkar nästan mer populär där än här i Sverige. Har själv aldrig testat den, kanske borde jag göra det. Brukar ni blanda upp den med annan svamp eller kör ni den ensam?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone