0 1240 visningar

8 svar

Äter ni honungsskivling?

Fredrika

12 sep 2010 kl. 20:35

...och om man tänker ge sig på det: finns det några självklara förväxlingssvampar till den? Har troligtvis en rejäl klunga på vårt gamla äppelträd.

0

Irene A

12 sep 2010 kl. 21:17

Ja, men bara små hattar, nätt och jämnt utvecklade. Lägger dem i kokande vatten några minuter, fiskar upp dem och låter rinna av, sedan får de bli knaperstekta och saltade.

Förväxlingsarter finns väl alltid, beroende på hur noga man tittar. I det stadiet jag tar dem, har de en tydlig ring och små fjäll på hatten. Och de har vita sporer.

0

Boman

12 sep 2010 kl. 21:26

Ja, med samma kriterier som Irene.

0

Peter, Linköping

12 sep 2010 kl. 22:06

Samma här, men jag blancherar dem inte innan stekning. De får en härlig, köttig smak och lite broskig konsistens.

Se upp för gifthätting och svavelslöjskivling, men speciellt lika kanske de inte är.

0

Hans Myhre

13 sep 2010 kl. 19:21

Eter ikke Honungskivling. Den kan gi allergiproblemer. Hunder dør av å spise den rå.

0

Fredrika

15 sep 2010 kl. 13:32

Men hur är det egentligen med honungsskivling: är det mag-tarm besvär man misstänker den för, eller den betydligt allvarligare allergena reaktion som jag tror att Hans M refererar till? F ö dör hundar av choklad också.

0

Bo E

15 sep 2010 kl. 13:47

jag äter dem små och fina - utan avkok - har aldrig mått dåligt av någon svamp

0

Geraldine, Vällingby

15 sep 2010 kl. 14:42

Nej, fick förmkt av den som barn, så jag har tröttnat. Det finns så mkt annan god svamp.

0

Bo E

15 sep 2010 kl. 15:06

ja, nog åt man fler arter som barn - honungsskivling och rodnande fjällskivling hade vi massor av vid sommarstugan - men honungsskivlingen står sig som ung - fjällskivlingarna ratar jag nu när jag lärt känna den stolta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone