0 704 visningar

11 svar

Svamp som luktar soya

Anna H i Skogen

12 sep 2010 kl. 22:35

Var ute med grannfrun och tittade efter svamp och stötte då på en spännande sak, den liknade en trattkantarell, men var jämnbrun, ingen gul fot, och den luktade intensivt och mycket gott av soya/teriyaki. Vad kan det vara?

Att googla på svampars lukter visade sig inte vara så lätt, jag får bara upp en massa recept på asiatiska grytor med svamp i.

0

Boman

12 sep 2010 kl. 22:39

Färgen på Trattkantarell kan variera väldigt. Har plockat några idag som är helt gula, andra med den gulaktiga foten och ytterligare några som är gråbruna(torra) hela vägen.
Googla bilder på trattkantarell.

0

Anna H i Skogen

13 sep 2010 kl. 09:39

Men trattkantareller luktar ju inte soya???

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 09:43

De luktar sannerligen inte soja. Leta på en stor svampbok och gå igenom den tills du hittar något som stämmer för det här vill jag veta mer om.

0

Boman

13 sep 2010 kl. 10:20

Nej, jag sa inte det heller, bara att färgen varierar. Nyfiken på vad som luktar soya fö. Den är ju jäst, kanske ett angrepp av något…

0

Irene A

13 sep 2010 kl. 10:26

Tänkte detsamma som Boman, hur luktar soya? Kan väl också bero på hur den är kryddad?

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 10:37

Jag föreställer mig en savorös, mättad lukt. Kanske som att sniffa på en löjligt reducerad fond. Bara Anna vet.

0

Bo E

13 sep 2010 kl. 11:41

jag luktade igår på en sotvaxskivling och den hade en mild behaglig lite blommig söt doft - kan kanske påminna om soya och svampen kan väl med lite fantasi likna en trattkantarell om man inte sett så många såna…???

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 12:31

Jag kom att tänka på lakritsriska. Den är brun rakt igenom och har lite av formen för en trattkantarell, åtminstone om man inte är så van. Den skulle kunna lukta soja, om man med soja tänker sig den mörka varianten. Åtminstone luktar den en del, och hur ens luktassociationer går är olika.

Även curryriska.

0

knäppgöken

13 sep 2010 kl. 13:17

eller kokosriska

0

Anna H i Skogen

14 sep 2010 kl. 08:36

Beskrivningen på lakritsriska stämmer ju onekligen, och modellen även om svampen var brunare än på bilden. Sotvaxskivling stämmer inte alls på utseendet däremot.

Buljongtärning var för övrigt en bättre beskrivning av lukten!

Stor sannorlikhet att det är nån riska iallafall då. Har iallafall aldrig träffat på nån svamp som luktat så gott förut.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone