0 504 visningar

8 svar

Svamptur till dalarna

Lasse Guth

13 sep 2010 kl. 00:13

Traskade runt i skogarna hemma norr om Mora och hittade några olika arter som jag inte lyckas hitta namnet på. Tallskog med mycket renlav.

Arthjälp skivling

0

Lars Guth

13 sep 2010 kl. 00:20

Ytterligare en svamp fast bredvid gran och husmossa.

arthjälp musseron?

0

Lasse Guth

13 sep 2010 kl. 00:24

Flera Taggsvampar på skogsbilsvägkanten gran och tall.

taggsvamp

0

Lasse G

13 sep 2010 kl. 00:26

Glömde bort att skriva att skivlingarna luktade väldigt fränt nästan sötaktigt fast väldigt motbjudande…taggsvampen dov doft humus och viss sötma.

0

Irene A

13 sep 2010 kl. 09:24

De två första är klassiska, bockspindling med brunt kött (och en speciell doft som jag inte kan beskriva);
den andra stinkspindling med blått kött (och doft som vidbränd potatis).

Den tredje är dropptaggsvamp (hade gissat skarp dropptaggsvamp, men smaken skulle ha varit skarp i så fall).

0

Lasse G

13 sep 2010 kl. 12:23

Tack Irene,
nu ljusnade alla frågetecken.
Mvh/Lasse

0

Karl S

13 sep 2010 kl. 18:28

Lasse, jag exkurerar ofta i tallskogarna norr om Mora, och igår var det ganska torrt i skogen NV om Östnor. Så det är troligt att ditt fynd 1 är umbraspindling som torkat in. Köttet blir då precis så ljust som på din bild. Lukten?

0

Lasse G

13 sep 2010 kl. 23:08

Cortinarius brúnneus saknar lukt står det i ryman/holmåsen. Den ska tydligen också mörkna men tiden.
svamp 1 behöll samma färg som när jag skar den från första början ute i skogen.

svamp 1 luktade fränt sötaktigt lukten sitter kvar nästan än idag, nästan så den frätt in i mitt luktminne..

menar du verkligen umbraspindling?

0

Karl S

14 sep 2010 kl. 19:17

Ja, jag tycker den ser ut som en torr umbraspindling. Men som sagt umbrasp. luktar inte nåt särskilt. Om den luktar sötaktigt är det säkert som Irene föreslagit, C. traganus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone