0 518 visningar

14 svar

Artbestämning

Lenaa

13 sep 2010 kl. 10:42

Hej! Gick en runda i parkernas stad Malmö och hittade lite smått och gott! Jag är osäker på flera sorter så jag skulle vilja ha hjälp att bestämma vad det kan vara…...

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 10:54

Jag gissar på paraplyfjällkremla!

Har du tagit några bilder på svampen?

0

Lenaa

13 sep 2010 kl. 10:56

Bilder finns ....men jag lyckas inte få med dem! Irriterande! Något tips?
Något frustrerad…...Lena

0

Lenaa

13 sep 2010 kl. 11:30

Då jag inte får med några bilder kan man gå in på min facebook

http://www.facebook.com/profile.php?id=717404457

0

Brunte

13 sep 2010 kl. 11:35

ser ut som rodnande fjällskivling och vit fjällig bläcksvamp

gnäggg

0

Lenaa

13 sep 2010 kl. 11:59

Hej igen - så kul det är med svamp! Så Brunte - du skulle säga att dessa två vita svampar är av samma sort?

Soppen då - djävuls - blod eller?

0

Lenaa

13 sep 2010 kl. 12:08

Sopp - blod eller djävul?

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 12:12

Eldsopp, skulle jag säga, men bilden är ofokuserad där det är viktigast i det här fallet: på foten. Om den har ådror på foten är det eldsopp. För de flesta ingen matsvamp.

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 12:14

Jag skulle inte våga svära på att det är rodnande fjällskivling på bilderna, kanske den vita trädgårdsvarianten. Någon fjällskivling är det åtminstone, helt klart. Återigen, ingen matsvamp.

0

Brunte

13 sep 2010 kl. 12:20

tror det är parkformen av rodnande fjällskivling - den vanligare har jag bara sett växa med gran i dunkla barrmiljöer.

Jag vill gärna förtydliga att jag på din facebook både såg fjällig bläcksvamp och dessa fjällskivlingar - alltså två helt olika arter.

håller med Peter om eldsopp

gnägg

0

Lenaa

13 sep 2010 kl. 12:47

Fantastiskt! Vad duktiga ni är!
Har nu stekt upp den rod….NEJ :-)
den fjälliga bläcksvampen - svampmacka till lunch!
När det gäller soppar undrar jag om man kan ha den gyllene regeln att - alla soppar går att äta om man inte kan hitta något rött på!
Tack!

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 12:59

Nä, då kan du få med en och annan gallsopp. :)

0

Brunte

13 sep 2010 kl. 13:14

fast gallsoppens rörmynningar drar åt ljusrosa så lite rött finns det där oxå

blodsopp och eldsopp är ätliga fast det får man nog räkna som överkurs - speciellt i områden där det finns risk för djävulsopp

sammetsopp och rutsopp kan ha lite rött i sig oxå men…
din regel låter i alla fall som tämligen säker om man är nybörjare på soppar

0

Peter, Linköping

13 sep 2010 kl. 13:22

Ptrooo… ;)

Jag förstår hur du menar, men den där “dragningen” åt rött hos gallsoppen är ytterst nyckfull och kan vara svår att se för en ovan. Hos fina examplar av gallsopp kan man se en rosa skiftning, men när sniglar och tid gjort sitt är den inte så tydlig längre. Som nybörjarråd är “undvik soppar med rött i sig” inte så givande, till exempel sorterar man då bort tallkallen, som klart kan dra åt rött i hatten, tegelsopparna etc.

Men en modifierad tumregel kan möjligen vara: “undvik soppar med klarröda inslag, och soppar med mörkare ådring på foten.” Fast jag gillar egentligen inte tumregler, inte ens för soppar. Det allra bästa är att lära sig art för art och bara plocka dem man känner igen. Fast jag slarvar lite där med strävsopparna, får jag erkänna.

0

Brunte

13 sep 2010 kl. 13:57

håller med peter att det är svårt med snäva gränser

tegelsopp är en tämligen bra nybörjarsopp tycker jag - som oxå slarvar mned artbestämning av strävsopp, jag går mer på deras kondition och tycker tegel- asp- och björksopp är tämligen likvärdiga när de är fasta och fina i konsistensen och myggmaskewn inte hunnit dit

gallsoppen tycker jag är lätt att undvika och har ohyran tuggat för mycket i porlager så ratar jag de sopparna oavsett art

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone