0 514 visningar

8 svar

Gropticka

klas jaederfeldt

13 sep 2010 kl. 12:47

i går hittade jag mitt första “egna” fynd av Gropticka,va glad jag blev, så länge som jag letat och hoppats att få hitta den själv

0

blådåren

13 sep 2010 kl. 13:15

växte den i en grop?

0

Elisabeth Jansson

13 sep 2010 kl. 14:54

Det var ett tjusigt fynd!
Såg ut som min!
Hur växte din?
Min växte på marken av dold ved och det var tre fruktkroppar ovanligt stora tyckte jag så den fick “åka” ned i korgen,det var rena rama turen.

0

blådåren

klas jaederfeldt

13 sep 2010 kl. 15:12

rimlig tanke, men nej,den växte på en granlåga, det fanns 4 fruktkroppar på lågan. namnet dar de fått då den ibland har små gropar på hattens översida

0

blådåren

Caspar

13 sep 2010 kl. 20:34

Hur smakar den (seriös fråga)?

0

Caspar

Elisabeth Jansson

13 sep 2010 kl. 20:41

Många av svamparna som man hittar är för att de är sällsynta för en själv eller eftersökta på annat vis!
Ju mer jag lärt mig om svampar ju färre stoppar jag i munnen och äter!
Naturupplevelsen är viktigast för mig!
Många tickor är träiga så och denna gropticka!!!!!!!!!!

0

Caspar

klas jaederfeldt

13 sep 2010 kl. 21:13

jag har inte smakat den, gissar att den skulle vara träig att tugga på

0

Caspar

Caspar

13 sep 2010 kl. 21:34

Jag undrade alltså om den är lika bitter som bittertickan, eller är de omöjliga att förväxla?

0

Caspar

klas jaederfeldt

13 sep 2010 kl. 22:04

många som plockar bitterticka tror att de tagit gropticka, Bittertickan har gropar på porsidan, det har även groptickan men den har även gropar på översidan, (syns bäst på torkad svamp)
bittertickan är en vitare svamp än groptickan, men den stora skillnaden är att groptickan är tunnare samt att den har något som liknar fot som den sitter fast i veden med, (denna kan ibland finnas inne i veden)
bittertickan sitter fast på substratet med hela ryggsidan

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone