0 503 visningar

9 svar

Är synnerligen sur...

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 17:24

Fick precis slänga ett helt galler fullt av sandsopp som inte torkat tillräckligt snabbt utan börjat lukta kymigt… Drygt 6 kilo finfina hattar blir biogas! :(
Ville bara dela med mej till er som fattar, här hemma bara dom virrar på huvet och himlar med ögonen… ;)

0

Grethe F

13 sep 2010 kl. 17:50

Ja jag fårstår presis hur det känns jag har uplevt det med annan svamp. Och familien dom fatter inget här heller

0

Pochahontas

13 sep 2010 kl. 18:21

Har upplevt att även mycket små ex kan vara mjuka i “mössan” i år. Försök att endast plocka sådana som är riktigt hårda så går det snabbare med torkningen (har också fått slänga:(

0

Barbro F

13 sep 2010 kl. 18:28

Förstår hur det känns. Har du skurit svampen i tunna skivor och lagt ut bitarna utan att de nuddar varandra?

0

Minai

13 sep 2010 kl. 20:07

Usch vad tråkigt! Jag hade ju varit förtvivlad. Hur blir det så? Det har aldrig hänt mig. (Fast jag plockar ju itne så mycket och torkar bara i ugnen…

0

Helena i Lund

13 sep 2010 kl. 20:15

Har torkat svamp med galler och fläkt med mycket gott resultat i flera år, men denna gång sket det sej… Tur att det var sandsoppen som bresis har kickat igång, och inte KJ som ny börjar tryta i buskarna… Det suger att slänga svamp man jagat rätt på, slagit ihjäl, styckat och flått! ;)

0

anithau

13 sep 2010 kl. 21:13

Vilken vacker bild på sandsoppen.

Hur gick det med sotvaxingen?

0

Helena i Luleå

13 sep 2010 kl. 21:26

Ja, folk verkar inte fatta att min o gubbens entusiasm när det gäller svampplockning.
De tror vi har bivit skvatt galna haha
Vi är nybörjare så vi har mycket att upptäcka!
Men rackarns så kul vi har!!!

0

Boman

13 sep 2010 kl. 22:12

Surt! Det är så fuktigt i luften så vi kör med värmefläkt och vanlig för att få bort fukten. Annars går det som med dina.
Snart har vi ett pannrum åt svampen att torka i. Nu står de i köket.

0

Helena i Lund

14 sep 2010 kl. 05:27

Anitha: Jag torkade de förskrämda 5 jag hittade, hoppas på större skörd i helgen! :D Har smakat torkad sotvaxing, supergod, men har aldrig plockat själv förrän nyss!

Boman:
Ett pannrum vet hur en flicka vill ha det… ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone