Vi talade om grönfärgat hattskinn på Karl-Johan förra veckan. Har någon hittat fler förklaringar. Vi hade en teori om tidiga snyltingar. Men idag var det en hel del bitar som blev gröna när vi började förvälla i stekpannan. De såg alla väldigt fina ut när vi rensade och vi tog bort allt som var tuggat på etc. Bara Karl-Johan och Rödbrun Stensopp. Jag plockade bort alla gröna bitar ur pannan, men de hade naturligtvis delat med sig av sitt vatten till de andra svamparna. Finns det någon rimlig förklaring. De blir bruna och fina igen, när jag tar upp dem ur pannan och de får svalna lite. Vilket mysterium!
Hej!
detta fenomen har jag o mina vänner råkat ut för många gånger. Första gången kastades svampen, numera äter vi den med god aptit. Undras om det kan hänga ihop med jordmånen, dvs någon mineral som finns just där den enskilda svampen står? Ungefär som att vitsippor kan få olika färg beroende på jorden?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.