0 14012 visningar

19 svar

Ont i magen

Ebba

14 sep 2010 kl. 13:39

Kan du möjligen svara på varför jag får så fruktansvärt ont i magen när jag ätit bl a kantarell och trattisar.
Karl-johan gick bra sist men den var i och för sig förvälld och fryst, om det nu kan inverka.
Det här problemet började för ca 3 år sedan (det kan väl kanske bero på klimakteriet, med förändringar i slemhinnor).
Det kanske finns någon mer lättsmält svamp jag får lära mig hitta.

0

Geraldine, Vällingby

14 sep 2010 kl. 13:57

Jag vet inte vad problemet är men har hört att det är flera som har detta problem. Min kusin fick problem med att äta all sorts svamp utom kantareller efter sin andra graviditet.

Hoppas du hittar någon fin svamp som du inte får ont i magen av.

Om du pulv´riserar torkade trattkantareller får du ont då med?

0

Lena

14 sep 2010 kl. 15:05

Jag har hört att Trattkantareller och rött vin tillsammans kan ge magont för vissa människor ! Varför vet jag inte ! Det stod i en gammal svampbok jag hade !

0

Boman

14 sep 2010 kl. 17:03

Svamp är mera hårdsmält än mycket annan mat. Finfördelat brukar gå bättre liksom ordentligt tillagat. Kantareller är en svamp många känner av, varför vet jag inte men gissar att det kanske rör sig om smakämnena, de peppriga i kantareller.
Om det skulle vara någon sorts allergi så kommer de ju ofta smygande.Som min doftkänslighet.

0

Ebba

16 sep 2010 kl. 20:48

Har provat att strö torkade svampar i köttfärssås, och det funkar sådär.

0

Mange

16 sep 2010 kl. 20:53

Min bror fick problem med sina tarmar, svamp sparris blev det totalförbud på pga magen på alla har svårt att smälta det. Förmodar vissa är känsligare än andra.

0

anithau

16 sep 2010 kl. 20:55

Ät små portioner och sakta. Välstekt el pulvriserade.

Själv tål jag inte rimspindling, blir jättesjuk. Magen, illamående mm.

0

Boman

16 sep 2010 kl. 22:22

Far sa idag att i svamp finns något ämne som likanar laktos. Han är jättekänslig för det. Vet inte om det är en missuppfattning eller snat. Iaf så får han samma symptom på mjölk och svamp.

0

Lisa P-D, Lyckselel

17 sep 2010 kl. 21:17

Hej!
I “Hälsa & Vetenskap” nr 3 finns ett helt reportage om svamp ur olika synpunkter.(H&V är ett “populärvetenskapligt magasin från Läkartidningen”).
En person från Livsmedlesverket, Åsa Brugård Konde, uttalar sig om svamp och bl.a följande: ´Svamp har en unik ingrediens som heter kitin. Det är en slags cellulosaliknande kolhydrat som bygger upp svampens cellväggar. Kitiniet bryts inte ner av matsmältningsapparaten och vissa personer kan få tillfälliga besvär av att äta svamp”. Det är ju möjligt att det finns mer om detta på Livsmedelsverkets hemsida. Jag har inte kollat det.
Det kanske kan vara förklaringen till dina problem?

0

Cecilia

16 okt 2010 kl. 22:22

Har precis identiskt problem…som jag försöker lösa. Tål all annan mat men får jätteont i magen av kantareller (gula och trattisar) känner mig även febrig och illamående. Fick det första gången för 7 år sedan men tog ett tag innan jag förstod att det var kantarellerna. Har försökt efter uppehåll på ett par år men får samma kraftiga reaktioner. Har ej druckit vin till som jag såg att någon hört kan vara en negativ kombination nedan…hoppas du hittar en lösning…jag letar också för tillfället för jag älskar att plocka och äta svamp. Hälsningar Cecilia

0

cecilia

klas jaederfeldt

16 okt 2010 kl. 22:49

håller med dej, akta er för kantareller.
jag får oxå ont i magen av dem, men måste isåfall kombinera det med sprit,
annars klarar jag av dem

0

cecilia

Sutallimra

16 okt 2010 kl. 22:58

Klas, vettiga synpunkter. Kolla mitt inlägg på Strax tranbärsdax. Dock kan man alltid ta en enklare dryck i väntan på tranbärslikören. Som en god vän påtalade, styvskinn måste tillagas länge och noga innan man tar till det starka.

0

Tom

15 sep 2014 kl. 10:01

Jag åt kantareller och trattisar och blek taggsvamp igår och jag har väldigt ont i magen. Snälla svara

0

Mimmi

15 sep 2014 kl. 14:16

Det heter trehalos.

0

Stefan J

15 sep 2014 kl. 18:18

Jo, det inte alls ovanligt att svampsockret trehalos ger problem om man inte har enzymet trehalas.

Här lite basinformation: http://www.evira.fi/portal/se/livsmedel/tillverkning+och+forsaljning/frukt+och+gronsaker/svampar/skadliga+reaktioner+av+svamp/

0

mumrik

15 sep 2014 kl. 18:53

Intressant. Det förklarar ju att vissa människor är känsliga för svamp mycket bättre än att en bara är hårdsmält.

0

Sussi, Enköping

17 sep 2014 kl. 14:58

Tänk på att om man inte tar hand om svampen snarast efter plockning, utan låter svampen stå i många timmar, så blir bakterietillväxten stor, och man kan må illa och få ont i magen vid förtäring, även fast det är goda matsvampar man plockat.

0

Ont i magen

Monika t

5 sep 2019 kl. 12:32

Hej, i tisdags åt jag svampsås (b a kantareller och lite andra svampar), det vara bara flera skäddar så inte så mycket (var Super gott men också hade mycket fett, smör, olja, grädde). Plus jag hade druckit 2 glass röd vin. Och nästa dag fick jag super konstigt känsla i magsäcken, inte så stor ont men besvärlig hela dagen, och den fortsätter andra dagen idag, lite mindre. Jag åker ofta på toa men har inga diarré, jag kräks inte. men jag är oroligt på den liten smärta, nu sitter den närre på magen. Min fråga är hur länge kan man känna sig lite konstigt efter kombination svamp och alkohol.  Och kan det vara så att kantareller var gamla ? (Jag köpte dom på Ica då och jag tror att dom var flera dagar gamla.

0

Ont i magen

Stoffe

5 okt 2019 kl. 09:38

Åt trattkantareller och champinjoner. 2 timmar efter maten. magsmärtor kallsvettig toabesök, till sist låg jag på badrumsgolvet. Efter tarmtömning så hämtade jag mig.

0

Ont i magen

I.N

5 okt 2019 kl. 13:32

Sorry alla ni svampfreaks Men alla dessa inlägg i denna tråd bara bekräftar min absolut bestämdaste uppfattning som jag alltid har haft: Att svamp är INGEN människoföda!!!  oavsett art/sort Även jag kan beundra en vacker svamp i skogen, men här går gränsen för mig… Att plocka den i syfte för att senare ha den till mat??..NO WAY!!
Av den anledningen, undersöker/förhör jag mig också väldigt noga, om de rätter jag eventuellt blir bjuden på, så att de absolut INTE innehåller svamp!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone