Hej alla svampvänner!
Här kommer en frågeställning som kanske är lite att bita i.
Var ute i måndags i en någorlunda tät granodling med mkt barr och skräp på marken. La inte märke till dessa först trots att jag skaver av en hel del champinjoner. Vilken sort kan det nu vara?
Bilderna är lite missvisande i färgerna där rött är överrepresenterat, de var mkt ljusare i skogen än på bilderna, vitgrå och sidenglänsande med lila inslag i tonen. Viss finstruktur på hatten men inte som skogschampinjon som de annars påminde en del om i storlek och form. Var dock något mindre och tunnare i köttet, utvuxna hattar mellan 4 och 10 cm. Växte i små rader/stråk så tror det är samma art allihop, kändes så. De hade en mkt tunn nästan obefintlig ring, nästan som spindlingstrådar på de små där hyllet inte släppt från hatten. Något vidgade i fotbasen. Jag slänger upp bilder på allt detta. Bild 6 och 7 är jämförelser mellan dessa okända och blodchampinjon samt knölchampinjon som hittades på samma ställe. Bild 6 är lite missvisande, så lika var de inte i verkligheten. Bild 8 är något av en skrytbild
På bilderna ser det nästan ut som champinjonerna rodnar i snitten men det stämmer inte heller. Gulnade tydlig om än långsamt vilket utesluter skogschampinjoner som jag annars tyckte låg närmast i min repertoar.
Att de är ätliga tvivlar jag inte på, har redan stekt och smakat. Både lukt och smak var det inget fel på, tvärt om. Något sötare och mer parfymigt än ex. knölchampinjon.
Tack på förhand/ Ingemar
oj oj
gratulerar till fynden
har själv i helgen sett bevis för att det inte är slut för champinjoner ännu
snöbolls- ängs- och blodchampinjoner finns
men dessa liknar inget jag sett - skulle nog kalla dem “småväxta kungschampinjoner” om de har rätt arom i kombination med de guldbruna färgtonerna och fjälliga hattar - men det är säkerligen nån egen art - vänta in svar från expertisen
Ingen av disse er kungssjampinjoner men du har två arter det. Hele foten mangler så jeg kan ikke se om foten har en utvidet basis. Den ene arten er i gruppen med de som gulner, den andre gjenger er i gruppen som ikke gulner og ikke rødner men som kan få en liten rødning i hattkanten. Kan ikke si hvilke arter det er.
Tack för svar
Kungschampinjoner är det inte även om lukten gick åt det hållet. Inser också att det kan vara två olika arter men ute i skogen kändes det inte så trots allt. Kollade nästan alla svampar och de gulnade svagt. Där de väl växte fanns både stora och små tätt tillsammans och de var mkt lika. Några på bilderna har mörkare fläckar med dom kommer från andra pigment från korgen som grott in typ smörsopp.
Hittade med stor säkerhet på samma ställe knölchampinjon och blodchampinjon.
/Ingemar
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.