0 357 visningar

10 svar

Vad är detta för svamp?

Andreas

14 sep 2010 kl. 18:22

Jag hittade massor med svamp på en sandplan som använts som paddock.
De växte under några små tallar. Någon som vet vad det är för sort?
Funderar på om det är någon sopp.

0

Maria

14 sep 2010 kl. 18:24

en sopp är det i alla fall men kan inte med säkerhet säga vilken, smaka på den och se om den är god, finns bara en giftig sopp och den är röd

0

L-G.L

14 sep 2010 kl. 18:28

smörsopp

0

Thomas i södertälje

14 sep 2010 kl. 21:52

Håller med om smörsopp

0

Boman

14 sep 2010 kl. 22:10

Smörsopp. Torka och njut. Den sägs påminna om murklor i smaken då. God i varje fall, men rätt menlös som färsk. Ta de fasta, så svamparna och skiva tunt. Plocka inte i regn, helst, och torka relativt snabbt med god luftväxling.

0

Peter, Linköping

14 sep 2010 kl. 23:34

Boman, tänker du på sandsopp nu? Eller vinner smörsoppen också så mycket på torkning?

0

Helena i Lund

15 sep 2010 kl. 05:53

Jag tycker smörsoppen är riktigt god som färskstekt, men som så många andra sorter vinner den absoöut på att torkas först! Dessutom blir den vackert gul när man torkar den, fint att ha i en glasburk!

0

Boman

15 sep 2010 kl. 06:20

Jo, Peter, tänkte nog på sandsopp. Sry:-) Fast jag tycker iofs att alla soppar vinner, i konsistens, på att torkas.

0

Andreas

15 sep 2010 kl. 17:09

Tackar för svaren. Då är det bara att gå ut och plocka. Någon som kan förklara lite närmre hur man går till väga för att torka dem på bästa sätt för en oerfaren plockare?

0

Helena i Lund

15 sep 2010 kl. 17:37

För det första, plocka bara fräscha exemplar! De som precis har släppt ringen är de bästa tycker jag. Jag brukar klyva svampen direkt för att se att den är helt utan angrepp. Hemma: dra av hatthuden, skiva svampen tunt, bred ut, helst på galler, och se till att luftväxlingen är god, och luften i rummet är torr! (Har precis köpt en värmefläkt för ösregnen gör att min svamp inte torkar tillräckligt snabbt, och börjar lukta skumt…)

0

Helena i Lund

15 sep 2010 kl. 17:38

Vill bara tillägga: Eftersom min svamp luktar kymigt har jag slängt den. Torkad svamp ska lukta gott, inte kymigt!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone