0 525 visningar

28 svar

Och så finns det riktiga stjärnor,

Jan A, Uppsala

15 sep 2010 kl. 14:30

STORA, i en plantering i U-a.  Jag fick tipset via mail i går kväll 19.55!
Idag blev det ett tyvärr mycket stressigt besök.  Det blir lugnare nästa gång!
Först en bild på några mindre, sen två på en lite större. Mätskalan drygt 60 mm.

0

Frida T

15 sep 2010 kl. 17:27

Snygga!

0

Jan A, Uppsala

15 sep 2010 kl. 18:27

Jo Frida, och med mycket generös mätning kom jag upp i över 22 cm!

0

Ulla H

15 sep 2010 kl. 19:09

Har du kunnat artbestämma vilken det är?

0

Boman

15 sep 2010 kl. 20:26

Väntar fortfarande på att träffa på dem i naturen. Snyggt!

0

Helena

15 sep 2010 kl. 21:57

Ser ut som bläckfiskar1
Vad är det för svamp?

0

Jan A, Uppsala

16 sep 2010 kl. 05:09

Jag får det till att vara hårig jordstjärna. Den större är “ganska stor”, men Stellan Sunhede uppger -30 cm i artikeln i SMT (länken). Men den här är kanske störst i Uppsala iaf…
http://www.svampar.se/attachments/article/49/SMT_2009_3_TrichasterMelanocephalus.pdf

0

Jan A, Uppsala

27 okt 2010 kl. 19:39

Detta var för 1½ månad sen!
Idag hade jag några tomtimmar i Uppsala och passade på att kolla lokalen igen.
Det låg is på Fyrisån, ganska tunn, men ändå! Löv ramlade ner hela tiden och jag fastnade flera minuter framför en hästkastanj som fällde sina helt gröna blad i mycket rask takt. Jag undrade då om det skulle gå att hitta några jordstjärnor i det brokiga täcke marken täcktes med.
Men visst gick det.  Och besynnerligt nog hittade jag FLER nya än förra gången! Möjligt att det finns ännu fler - visserligen är jag van att bli betittad när jag bär mig egendomligt åt, men idag… ”Det äl loligt att liva i löven” men förbipasserande måste ha undrat, så jag gav upp! På någon av blixtbilderna kan artrikedomen i träd- och buskskikt framgå av de fällda löven.

Den stora stjärnan från september, som bl.a. fick vara med på Biotopia, kan ses här http://www.facebook.com/album.php?aid=290271&id=121538521092&l=bc278e1842

0

Karin W

27 okt 2010 kl. 21:53

Jan, har du lust att dela med dig var i Uppsala planteringen finns?

0

Lust och lust!

Jan A, Uppsala

28 okt 2010 kl. 09:06

Jag är både lustig och lustfylld m.m., men tänker inte meddela några fler känsliga lokaler, vare sig här eller på Artportalen eller motsv.  Du känner till/kanske minns min åsikt om bl.a. Skogsstyrelsen (åtm. uppsalafolket) i vissa avverkningsfrågor och har nu helt slutat rapportera sällsyntheter till Artportalen. Kan dock komma att rapportera en eller annan får- eller klibbticka e.d….
Men vi ses väl på naturvårdsträffen på Länsstyrelsen? Jag är prel. en av repr. från Svampklubben – och har ev. en del att komma med då...
Vill du veta mer kan du ju maila mig.

0

Lust och lust!

Frida T

28 okt 2010 kl. 09:17

Nu hänger jag inte med riktigt… Varför rapporterar du inte till artportalen?

0

Lust och lust!

"JAS" Helsingborg

28 okt 2010 kl. 10:05

Håller med Jan helt och hållet. Jag har fått svampställen helt skövlade och nedtrampade efter att ha rapporterat platsen, både där det växt sällsynta som vanliga matsvampar:(

0

Suddiga Sture

28 okt 2010 kl. 10:17

En suddig bild är också en bild. Tycker det är synd att lägga ned tid på att fotografera och inte göra det rätt. Använd hjälpmedel om det är svårt att hålla kameran stilla när bilden skall tas.

0

Lust och lust!

Frida T

28 okt 2010 kl. 10:41

Men man kan ju rapportera med dold lokal!! Då kan inte vem som helst se rapporten, utan bara de med behörighet. Hävdar fortfarande att det är viktigt att rapportera så att man nu och i framtiden får en bättre bild av hur och var olika arter finns/fanns. :)

0

Lust och lust!

Jan A, Uppsala

28 okt 2010 kl. 10:57

Det blir det tyvärr inte mycket bättre av, Frida!...:(

0

Lust och lust!

Frida T

28 okt 2010 kl. 11:29

Nej det är möjligt…  Men skam den som ger sig ;)

0

Lust och lust!

Frida T

28 okt 2010 kl. 12:11

hmmm ... om man rapporterar att man eftersökt en art men att den ej är funnen . Och påtalar varför den försvunnit tex slutavverkning skog. Om alla som varit med om det rapporterade till artportalen, skulle inte det vara bra? Skulle inte problematiken komma upp till ytan då? Eller är jag helt ute och cyklar….

0

Skippat artportalen!

Elisabeth Jansson

28 okt 2010 kl. 12:12

Hej!
Jag har också skippat artportalen,svårt att lägga in namn och så tror jag att det bara hjälper att se om en art är sällsynt,och så som Jas skrev att andra hittar dit om jag inte lägger in på dolt.
Skogstyrelsen har jag skippat sedan det var byte med träd i skogen där violgubben växte.
Jag hade varit med folk tidigare från skogstyrelsen som tagit GPS punkter,men det ska läggas in i datorn också,sedan är det bara en slutavverkning som är skyldig att rapporteras.
Ett fint bestånd av brödtaggsvamp försvann vid gallring!

På länstyrelsen träffade jag nog rätt person sist,berättade om fadäsen i skogen och ifrågasatte varför de inte hade en svampkunnig personal anställd i hela Västra Götaland,de köper in den tjänsten,så nu är det inventerat.
Sedan var Johan Nitare ekolog här och kolllade skogen och han sa att den var jämförbar med norra upplands grankalkskogar som de tyvärr avverkar en del av bekräftade han.
Nu har jag gjort vad jag kunnat för de sällsynta arterna i skogen!

Jaa det sista är ju att bli trädkramare om maskinerna kommer!
Hänger ni med då?

0

Jan

Karin W

28 okt 2010 kl. 18:03

Ja, det stämmer. Om du kommer du på naturvårdsträffen så ses vi där. Det ser jag fram emot.

Jag är en stor anhängare av Artportalen. Hur ska Skogsstyrelsen, Länsstyrelsen, kommuner, markägare och exploatörer få kännedom om sällsynta arter om de som hittar dem håller kunskapen för sig själv? Sen är det ju en annan sak med matsvamp, där kan jag förstå om man inte vill att andra ska få reda på vad man hittat. Dessutom är det himla kul att kunna gå in och titta var olika arter är hittade.

0

Karin

Jan A, Uppsala

28 okt 2010 kl. 18:12

Ditt andra stycke innehåller just de problem som Artportalen medför.

0

Artportalen

Frida T

28 okt 2010 kl. 18:34

Jag tror att i det långa loppet så är det bra med artportalen! Att den är öppen för alla tycker jag är ännu bättre ;)

0

Artportalen

Irene A

29 okt 2010 kl. 14:05

Kan bara hålla med Frida och Karin.
Även om jag har förståelse för att vissa känsliga fynd inte rapporteras (särskilt känsligt nära tätbefolkade områden som Skåne och runt Uppsala kan jag tänka mig), förstår jag inte varför det utesluter att rapportera överhuvudtaget.

Och om skogar avverkas trots rapportering av rödlistade arter, är det ju inte Artportalens fel. Däremot skulle jag kalla det tjänstefel av naturvårdsansvariga hos Skogsstyrelsen eller skogsbolagen om de inte använder Artportalen, ifall de egna kunskaperna eller inventeringsresurserna inte räcker till, eller om de bara “råkat” lägga sina egna rapporter i någon arkivlåda.

Vem är mest skyldig till att värdefulla skogsområden avverkas? Den som har kännedom om dem, men inte rapporterar något, eller de som ska planera avverkningar utan att ha fått ta del av några fynduppgifter?

0

Jan

Lena M

29 okt 2010 kl. 18:30

Undertecknad tycker också att svamparna skall rapporteras, var har enskilda personer för glädje av att hålla platsen hemlig ?
Personligen tycker jag det är kul att kolla på artportalen vad den och den svampen har hittats.

0

Heja artportalare!

Skogsfrun i Obbola

1 nov 2010 kl. 11:02

Eftersom det är hopplöst att argumentera mot dem som bestämt sig för att inte bidra till Artportalen vill jag bara säga TACK!!! till er som gör det!

0

Heja artportalare!

Irene A

1 nov 2010 kl. 13:51

Till andra Artportalen-fans kan jag tipsa om den norska motsvarigheten här:
http://artsobservasjoner.no/vekster/

De är duktiga på att rapportera med bilder - och t.o.m. så generösa så att man kan söka på svenska namn där :-)

0

Elisabeth

klas jaederfeldt

1 nov 2010 kl. 15:23

I veckan var jag i en scoutstuga i åkersberga, där hade man låtit ta ner en del träd,för att det skulle bli ljusare i skogen, men de fick inte sälja timret till någon såg, för att sågen var rädd för att det skulle finnas spik,ståltråd m.m eftersom det var så nära bebyggelse.
detta stärkte mej i min tro, att man kan slå i en massa 5 tums spik på olika höjder i träden, sedan medela alla sågar att man vet att det sitter spik i träden.(man behöver ju inte berätta att man slagit i dem själv) och om då sågarna inte vill ha timret utan att det bara kan bli ved, så kanske markägaren inte är så pigg på att avverka om det inte lönar sig något vidare

0

civil olydnad

gandhi

1 nov 2010 kl. 15:36

...oh så uppfriskande med lite civil olydnad..fniss…

0

civil olydnad

Frida T

2 nov 2010 kl. 14:49

http://www.vf.se/nyheter/torsby/nya-hot-men-spikning-fornekas

Tydligen finns det dom som redan testat Klas ide…

0

civil olydnad

Birgittta D

3 nov 2010 kl. 22:24

Fantasiskt
Ska köpa aktier i spikbolag. Finns några rekomendationer?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone