0 456 visningar

5 svar

Taggsvamp

Camilla

15 sep 2010 kl. 17:16

Var ute igår och plockade massor med taggsvamp. Det blev både blek och rödgultaggsvamp.

Men i min iver så plockade jag även taggsvamp som färgmässigt var en blandning av rödgul och brun. Tyvärr har jag ingen bild men frågan är om den ska räknas som rödgul eller är det en oätlig svamp?

Det var ingen av taggsvamparna som man kan se på bild här på svampguiden eller som jag hittat på google. Jag tycker att den ser precis ut som en rödgul taggsvamp förutom färgen då.

Men kan rödgul ändra sig så i färg?

0

Ulla H

15 sep 2010 kl. 19:32

Taggsvamparna kan variera i färg så ibland är det svårt att se vilken är vilken, men inga förväxlingssvampar om du är säker på att den är en taggsvamp.

0

Boman

15 sep 2010 kl. 20:24

Visst kan de bleka vara mera åt rödgult, speciellt i blött väder. Har du bara taggar under så är det rätt. Annars kan det vara en Får-eller brödticka.

0

Camilla

16 sep 2010 kl. 15:14

Jo dessa hade samma taggar under som de rödgula. Men de gick mer åt det bruna hållet färgmässigt sett.

I år är det verkligen ett taggsvampår. Jag kan plocka hur mycket som helst och denna svamp verka ratas av alla andra kantarellplockare… konstigt de skulle bara veta :-)

Någon som vet hur länge man kan ha dem i kylskåpet färdigrensade?

0

Camilla

16 sep 2010 kl. 15:39

http://www.facebook.com/#!/photo.php?pid=5110151&fbid=427242708442&id=746368442

Kom på att jag visst har en otydlig bild på svampen om ni nu kan kolla på länken. Det var strömavbrott när jag rensade så därav den otydliga bilden. Men svampen ligger i bunken med gulkant och där ser ni några av taggsvampen som har mörkare hatt än de andra. Så vad tror ni? är det en variant av rödgul?

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 16:16

inga bilder syns på facebook

men kolla på denna länk till forumets databas

här förklarar micke att det kan finnas mellanformer av blek och rödgul taggsvamp - troligen såna du hittat

http://svampguiden.com.digitest.biz/art/visa/Hydnum_repandum

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone