Bara att se bilderna av de små godingarna får mej att gråta.Har nog i 15 års tid ,dammsugit skogarna där jag bor utan att hitta en endaste liten trumpet,Ungar på mulleutflykt, min sons svärmor som typ plockat svamp i ett par år, släpar hem kassvis i samma skogar som jag sökt med ljus och lykta. ALLA hittar utom jag,blindhund kanske???
Tack för alla kommentarer. Ylwa, du är nog inte ensam om att ha svårt att se dem. Dessa fanns i mängder 3-4 meter från en välbesökt vandringsled och jag hade själv missat dem om jag inte klivit av leden precis där. Inställd som jag var på gula o bruna grejer så hann jag trampa ner någon innan jag fattade vad jag hade ikring mig. Du har rätt om omgivningen Bo, men det kan vara svårt ändå om om fokus är “fel inställt”.
Jag plockar mycket svamp i Syd -och Mittsverige, men kan inte finna svart trumpet i de svenska skogarna. Jag vet att de skall kunna finnas i mossa i fuktig granskog men har bara sett dem en gång i sådan lokalitet. Någon som kan ge ett tips om andra ledtrådar, så som skogens täthet, krav till fuktighet och annan vegetation ?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.