Min man plockade kantareller men plockade också vad jag tror är giftig toppspindelskivling och la alltihop i samma påse. De låg två dagar i kylskåpet tillsammans. Är det någon som vet om vi kan äta kantarellerna? Finns det någon annan svamp som liknar toppspindelskivlingen?
För min del är svaret klart. Har du haft svamp, vilken som helst, i platspåse i två dagar så släng det. Har du haft giftsvamp och ätlig svamp i samma påse(där de mosas runt) ihop, släng svampen.
Om du ens misstänker att svampen är giftig så låt den vara.
Plastpåse är inte bra att plocka i alls. Gifter bildas även i bästa svamp när de ligger i tät förpackning.
kom ihåg att aldrig blanda okända arter med kända matsvampar - använd korg med skilda fack eller om ni använder påsar - ta med flera så ni kan sortera upp svampen direkt ute i skogen - det är ju för trist att behöva slänga fina kantareller för att de mosats ihop med giftsvamp, eller hur?
Plocka istället i kompostpåsar om ni måste använda påsar, ett tips bara :)
Jag sparar påsar som det varit potatis i. Ni vet, såna där tvåkilos, ganska tjockt papper. De funkar jättebra, är stadiga och tåliga. Lätt att ta med sig en bunt hopvikta med gummisnodd om. Man kan klippa ner dem till lagom höjd, hemma eller i skogen. Står fint i korgen också. Har börjat rensa skrymmande svamp med mycket spill, som soppar, i skogen och förvara i såna påsar.. Bitarna håller sig till min förvåning fräscha. Ja, man kanske inte ska göra det det första man gör om man är ute hela dan och det är varmt. Även hela, sprödare svampar eller bara svampar jag fill hålla isär från resten. Det underlättar jättemycket när man ska ta reda på svampen hemma och man slipper en massa trasiga och klämda svampar.
Har undrat hur kompostpåsar ser ut förresten. Tror inte vi har det i min kommun. Aldrig sett ivf.
Jag har alltid med mig tre kompostpåsar vart jag än går, plockar svamp nästan varje dag. En påse till matsvampar, andra påsen till tickor och den tredje påsen till röda flugsvampar eller okända svampar som jag vill ta med hem för att identifiera.
Men Mumrik, visst finns det kompostpåsar i “din kommun”!
Var då? Borde man i så fall inte bli erbjuden sådana om man källsorterar? Vi har varenda tunna på marknaden… Inte sett i butik heller, om det är nåt som ska köpas.
Phalagorn - varför plockar du en massa röda flugsvampar? Blir lite nyfiken.
Heby och Östhammars kommuner använder pappa kompostpåse
Kompostpåsar av papper :)
Mumrik. Jag har tänkt att prova på röd flugsvamp pga. de medicinska egenskaper den besitter. Vanliga läkemedel har inte hjälpt mig och har läst att den kan hjälpa vid vinterdepression. Röd flugsvamp har ett oförtjänat dåligt rykte och det överdrivs ofta hur giftig den är. Giftstyrkan sägs variera, högre på sommaren och lägre på hösten, samt beroende på vart de växer. Den är giftigare i Sibirien och Nordamerika än i Europa. Det krävs 10-15 hela stora exemplar för att komma upp i dödlig dos. Förr i tiden ansågs röd flugsvamp som god matsvamp, om den tillagades väl. Svampköttet innehåller små mängder av den giftiga alkaloiden muskarin, detta går inte att avlägsna men är inte direkt farligt i så pass små mängder. Den innehåller även ibotensyra som är ett vattenlösligt nervgift, vilket går att förstöra vid tillräckligt hög värme och tillagningstid om man nu tänkt att äta den. Samt att den innehåller den psykoaktiva alkaloiden muskimol. Jag har plockat hattar som jag sedan torkat, som jag sedan kommer att smula ner och göra te på. Det är viktigt med korrekt tillredning, temperatur och tillagningstid, men det behöver jag inte gå in på närmre här. Det sägs räcka med en tesked torkad mald hatt av röd flugsvamp i en kopp te om dagen under den mörkaste och kallaste vintermånaderna. Viktigt att inte överskrida mängden. Högre doser kan orsaka obehagliga symtom och hallucinationer, vilket jag inte är ute efter. Vi får se om det kan hjälpa mig med min vinterdepression, lovar att vara försiktig.
Intressant. Du kan väl rapportera om hur det går?
Men, som du anade att jag skulle säga, var försiktig. Har du läst Olle Högbergs “Flugsvampen och människan”? Gör det annars. Tror den fortfarande går att köpa från författaren. Hans telefonnummer finns nånstans här på forumet, annars kan jag nog leta fram det. Jag minns inte detaljerna, men om jag minns halvt rätt innehåller svampen flera olika gifter som påverkar CNS. I olika blandning. Man kan bli kul på den men man kan också må fruktansvärt dåligt. Men jag antar att du ska köra lågdos.
Lycka till! :-)
Om kompostpåsar - enda informationen från Uppsala vatten är att alla påsar går bra.
http://www.uppsalavatten.se/om-oss/uppsala-vatten/kampanjarkiv/gottformiljon/vilken-pase/
Men jag hittade dem till salu i en webshop. Tror jag sparar pengarna och fortsätter med mina potatispåsar. Win-win för plånboken och miljön. ;-)
Förlåt, Phalagorn. Du skrev ju att du skulle ta väldigt låg dos. Jag blev så ivrig att jag missade det. Blev väldigt fascinerad av svampen efter att ha läst boken. Inte på så sätt att jag vill prova, lider av “drogskräck”, med undantag för alkohol. Men det är intressant att läsa om vad den använts till och vad den betydd för människan. Så jag tycker ditt experiment är väldigt spännande.
Mumrik, självklart kan jag rapportera om hur det går. Jag har tyvärr inte läst Olle Högbergs “Flugsvampen och människan”, den tycks vara slutsåld överallt. Skulle gärna vilja få tag på ett ex. då jag gärna vill läsa den. Tack för positiv feedback. :)
Sökfunktionen funkade. Jag hittade tråden där Högberg själv lägger ut sitt nummer. Bra, slipper jag göra det. Och du ska ringa, inte messa. ;-)
http://svampguiden.com/forum/visa/233814
Just ja, läs mitt sista inlägg i tråden också. Minns inte om rättelserna var viktiga, men lika bra att ha dem.
Ah, det var frames på förlagets sida. Här är direktlänk till sidan där det står om rättelserna, men nedladdningslänk.
https://web.archive.org/web/20041214221444fw_/http://www.carlssonbokforlag.se:80/humaniora/sub_historia.htm
Låg en lapp i boken. 250:- + porto = 295 kostade det mig. Var det värt. :-)
Tack så mycket mumrik! :) Jag kommer att kontakta Högberg angående boken.
Hoppas han har nåt ex kvar. Men jag tror nästan det. Om jag minns rätt hade han rätt många när jag beställde och jag tror inte efterfrågan är skriande - mest för att de flesta inte känner till boken.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.