0 746 visningar

8 svar

Nybörjare - Visst är detta Karljohan?

svampnoob

30 aug 2006 kl. 20:50

Hej!

Jag är total nybörjare (ok kantareller känner jag igen).

Jag var ute en timme i en skog i norra Göteborg nu ikväll, men som vanligt hittade jag inte en enda kantarell. :( Jag är verkligen kass på att hitta svamp…

Dock hittade jag ett ställe där det verkade finnas en del av vad jag nu tror är Karljohan. (Skratta inte, jag kan verkligen inget - men nog måste detta vara klockrena exempel på Karljohan?)

Jag tog inte med mig dem hem eftersom jag var så osäker, men hade kameran med mig och tänkte kolla när jag kom hem. Så hittade jag hit och såg att man kanske kan få hjälp :)

Om jag har rätt och det är Karljohan - finns det någon risk att få i sig något giftigt som är tillnärmelsevis likt? Jag tittar på  svamguiden.com och får inte uppfattningen att det finns något farligt som är likt?

Tack på förhand, och tack för en sjysst site!

(Tips på vart man ska bege sig runt Göteborg för att hitta kantareller mottages också :D)

Karljohan?

0

Irene A

30 aug 2006 kl. 20:59

De första bilderna visar en klockren brunsopp, ätlig men inte alls i klass med karljohan.
Längst ned är det aspsoppar (jag ser t.o.m. asplöven :-)

0

svampnoob

30 aug 2006 kl. 21:09

Haha… ok tack för din hjälp. Känns verkligen ännu mer hopplöst nu att lära sig - jag tycker fortfarande att mina bilder är mer lika Karljohan än Svampguidens bilder på brunsopp/aspsopp :-P

Finns det någon svampbok att rek. som t o m kan lära en person som mig att se skillnaden tro?

Jag får väl hålla mig till kantareller. Eller bli kompis med någon som vet vad den gör ute i skogen :)

(Men det var ju bra att de åtminstone inte var giftiga, det hade känts ännu värre)

Tack igen.

0

per d

30 aug 2006 kl. 21:12

nr 3 är då rakt inte aspsopp, snarare är den stora på bild 3 tegelsopp och den lilla liknar mer en brunsopp. nr 1 liknar mest en gallsopp och nr 2 en björksopp

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 22:51

*suck*
Det här med soppar…
Jag tänker inte ge några förslag på vad det är för soppar, men ett gott tips till dig som nybörjare är att läsa “nya svampboken” av Holmberg och Marklund. Där står väldigt ingående om de flesta sorters soppar, förväxlingssvampar och igenkänningstecken.
Dock ett snabbt tips; Karl Johan har nästan alltid en liten vit kant längst ut på hatthuden. Om du lägger en KJ brevid en brunsopp, så ser du direkt skillnaden, men jag vet… Det är jättesvårt i början.
Är själv nybörjare, men brukar plocka med mig de flesta brun/rödaktiga soppar hem som jag hittar…. Alltid finns där något gott i korgen! Och så lär man sig fortare då!

0

svampnoob

30 aug 2006 kl. 22:55

Tack för tipsen, Hannah! Ska införskaffa boken, och den vita kanten ser jag nu när jag tittar på bilder, när jag vet vad jag ska titta efter :-)

Tack igen.

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 22:59

Ingen orsak! Det är bara kul att få dela med sig av den lilla kunskap man har! Men för varje dag här på forumet så kan man läsa sig till ytterligare kunskap!
Lycka till i skogen!

0

Michael Lundqvist

31 aug 2006 kl. 15:13

En stor skillnad mellan brunsopp å KJ, är att rörlagret på brunsoppen blånar kraftigt vid tumning! Snittar du köttet på en KJ, ser du att den tonar i svagt rosalila närmast hatthuden. Brukar vara bra kännetecken!

0

Joachim Krumlinde

31 aug 2006 kl. 16:36

Jo, nr 3 är nog en aspsopp.
Blixten har gjort svamparna alltför ljusa och det är svårt att se de riktiga färgerna.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone