0 746 visningar

8 svar

Nybörjare - Visst är detta Karljohan?

svampnoob

30 aug 2006 kl. 20:50

Hej!

Jag är total nybörjare (ok kantareller känner jag igen).

Jag var ute en timme i en skog i norra Göteborg nu ikväll, men som vanligt hittade jag inte en enda kantarell. :( Jag är verkligen kass på att hitta svamp…

Dock hittade jag ett ställe där det verkade finnas en del av vad jag nu tror är Karljohan. (Skratta inte, jag kan verkligen inget - men nog måste detta vara klockrena exempel på Karljohan?)

Jag tog inte med mig dem hem eftersom jag var så osäker, men hade kameran med mig och tänkte kolla när jag kom hem. Så hittade jag hit och såg att man kanske kan få hjälp :)

Om jag har rätt och det är Karljohan - finns det någon risk att få i sig något giftigt som är tillnärmelsevis likt? Jag tittar på  svamguiden.com och får inte uppfattningen att det finns något farligt som är likt?

Tack på förhand, och tack för en sjysst site!

(Tips på vart man ska bege sig runt Göteborg för att hitta kantareller mottages också :D)

Karljohan?

0

Irene A

30 aug 2006 kl. 20:59

De första bilderna visar en klockren brunsopp, ätlig men inte alls i klass med karljohan.
Längst ned är det aspsoppar (jag ser t.o.m. asplöven :-)

0

svampnoob

30 aug 2006 kl. 21:09

Haha… ok tack för din hjälp. Känns verkligen ännu mer hopplöst nu att lära sig - jag tycker fortfarande att mina bilder är mer lika Karljohan än Svampguidens bilder på brunsopp/aspsopp :-P

Finns det någon svampbok att rek. som t o m kan lära en person som mig att se skillnaden tro?

Jag får väl hålla mig till kantareller. Eller bli kompis med någon som vet vad den gör ute i skogen :)

(Men det var ju bra att de åtminstone inte var giftiga, det hade känts ännu värre)

Tack igen.

0

per d

30 aug 2006 kl. 21:12

nr 3 är då rakt inte aspsopp, snarare är den stora på bild 3 tegelsopp och den lilla liknar mer en brunsopp. nr 1 liknar mest en gallsopp och nr 2 en björksopp

0

Hannah

30 aug 2006 kl. 22:51

*suck*