Hej!
Jag är total nybörjare (ok kantareller känner jag igen).
Jag var ute en timme i en skog i norra Göteborg nu ikväll, men som vanligt hittade jag inte en enda kantarell. :( Jag är verkligen kass på att hitta svamp…
Dock hittade jag ett ställe där det verkade finnas en del av vad jag nu tror är Karljohan. (Skratta inte, jag kan verkligen inget - men nog måste detta vara klockrena exempel på Karljohan?)
Jag tog inte med mig dem hem eftersom jag var så osäker, men hade kameran med mig och tänkte kolla när jag kom hem. Så hittade jag hit och såg att man kanske kan få hjälp :)
Om jag har rätt och det är Karljohan - finns det någon risk att få i sig något giftigt som är tillnärmelsevis likt? Jag tittar på svamguiden.com och får inte uppfattningen att det finns något farligt som är likt?
Tack på förhand, och tack för en sjysst site!
(Tips på vart man ska bege sig runt Göteborg för att hitta kantareller mottages också :D)
Karljohan?
Haha… ok tack för din hjälp. Känns verkligen ännu mer hopplöst nu att lära sig - jag tycker fortfarande att mina bilder är mer lika Karljohan än Svampguidens bilder på brunsopp/aspsopp :-P
Finns det någon svampbok att rek. som t o m kan lära en person som mig att se skillnaden tro?
Jag får väl hålla mig till kantareller. Eller bli kompis med någon som vet vad den gör ute i skogen :)
(Men det var ju bra att de åtminstone inte var giftiga, det hade känts ännu värre)
Tack igen.
*suck*
Det här med soppar…
Jag tänker inte ge några förslag på vad det är för soppar, men ett gott tips till dig som nybörjare är att läsa “nya svampboken” av Holmberg och Marklund. Där står väldigt ingående om de flesta sorters soppar, förväxlingssvampar och igenkänningstecken.
Dock ett snabbt tips; Karl Johan har nästan alltid en liten vit kant längst ut på hatthuden. Om du lägger en KJ brevid en brunsopp, så ser du direkt skillnaden, men jag vet… Det är jättesvårt i början.
Är själv nybörjare, men brukar plocka med mig de flesta brun/rödaktiga soppar hem som jag hittar…. Alltid finns där något gott i korgen! Och så lär man sig fortare då!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.