Hej Milena!
Dina bilder ger inte tillräckligt med information! Läs Maddes tråd som heter Tänkvärt vid svampplock. Lycka till!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=186782&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&9
det är väl inte opseriöst att ställa frågor på forumet.
De första ser ut som nåt alldeles för övermoget att ens tänka på som matsvamp.
Bild 2 ser ut som unga honungsskivlingar - se vidare i andra diskussioner om deras ev. orsakande av magont.
Några vita svampar med lila ton ser jag överhuvudtaget inte, kanske blev det fel bilder som kom fram???
Nej Bo, jag tycker inte att det är OK!
Plocka några exemplar i olika stadier och undersöka och själv försöka artbestämma dem - sen fråga - sen studera dem igen och LÄRA sig arten, veta att den är ätlig och inte har några farliga förväxlingsarter - sen möjligen äta, det är OK.
ja naturligtvis ska man inte äta något innan man fått bekräftat vad det är och lärt sig den arten - även så att man vet vad det är nästa gång man hittar den förstås
eftersom jag aldrig någonsin mått illa av någon svampmåltid så tror jag ändå att jag gjort rätt vid bedömningarna…
att äta först o fråga sen är ju helt livsfarligt!
hoppas ingen tror att jag menade så...(???)
Äta först o fråga sen? Nej, Bo, du skrev inte så, och ingen tror att du menade så heller.
Men jag slår bakut när det ser ut som om frågeställare tror att det räcker att fråga först och äta sen, utan att vara medveten om att svaren KAN vara felaktiga eller missvisande, och utan tillräckliga grundkunskaper eller intresse att faktiskt LÄRA sig svamparna innan de äter dem.
En grundprincip för nybörjare måste ändå vara att satsa på att försöka hitta någon eller några av de vanliga och lätt igenkända matsvamparna - och naturligtvis fråga sedan om de har hittat rätt art.
Inte plocka massor och chansa på att något kan vara ätbart, som tyvärr är ett alltför vanligt scenario på svamputställningar..
tur att de kommer till utställningarna med fynden då så osäkra svampar kan bli identifierade
att folk överhuvudtaget blir sjuka av svampförgiftningar tyder ju på att alltför många “äter först o frågar sen”
sen tror jag att det är viktigt att man verkligen lär sig arterna om och om igen eftersom svampar ofta är “individer” med skillnader i form och färg inom samma art vilket många nybörjare måste lära sig att förstå - så visst, man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller svamp - svåra arter som jag äter nu är t ex mångkransad spindelskivling och rökslöjskivling, men dessa rekommenderar jag inte nybörjare att äta då det tog mig åratal att hitta rätt indikationer för att vara säker
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.