0 334 visningar

11 svar

mera svamp

milena

16 sep 2010 kl. 06:31

stora vita med lila inslag, ätliga?

0

Helena i Lund

16 sep 2010 kl. 06:40

Hej Milena!
Dina bilder ger inte tillräckligt med information! Läs Maddes tråd som heter Tänkvärt vid svampplock. Lycka till!
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=186782&fnr=1&sok=&Start=0&Offset=50&9

0

Simon

16 sep 2010 kl. 11:05

Plockar du alla svampar du ser ihop om att de ska vara ätliga? Jag tycker du ska läsa på mer om svamp innan du ger dig ut och bara plockar det första du ser.
Om man inte vet vad man plockar kan det medföra allvarliga konsekvenser.

0

Fredrika

16 sep 2010 kl. 11:11

jag håller med Simon, oseriöst!

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 12:50

det är väl inte opseriöst att ställa frågor på forumet.

De första ser ut som nåt alldeles för övermoget att ens tänka på som matsvamp.

Bild 2 ser ut som unga honungsskivlingar - se vidare i andra diskussioner om deras ev. orsakande av magont.

Några vita svampar med lila ton ser jag överhuvudtaget inte, kanske blev det fel bilder som kom fram???

0

Fredrika

16 sep 2010 kl. 13:06

närå, frågar mycket gör jag ju själv också! Oseriöst att våldsplocka allt man ser för att vilja äta upp det menade jag:)

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 13:09

....i så fall har jag varit oseriös ca 30 år av mitt liv…

först plocka - sen fråga - sen möjligen äta - det är väl helt ok???

0

Irene A

16 sep 2010 kl. 13:24

Nej Bo, jag tycker inte att det är OK!
Plocka några exemplar i olika stadier och undersöka och själv försöka artbestämma dem - sen fråga - sen studera dem igen och LÄRA sig arten, veta att den är ätlig och inte har några farliga förväxlingsarter - sen möjligen äta, det är OK.

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 13:38

ja naturligtvis ska man inte äta något innan man fått bekräftat vad det är och lärt sig den arten - även så att man vet vad det är nästa gång man hittar den förstås

eftersom jag aldrig någonsin mått illa av någon svampmåltid så tror jag ändå att jag gjort rätt vid bedömningarna…

att äta först o fråga sen är ju helt livsfarligt!
hoppas ingen tror att jag menade så...(???)

0

Irene A

16 sep 2010 kl. 14:01

Äta först o fråga sen? Nej, Bo, du skrev inte så, och ingen tror att du menade så heller.

Men jag slår bakut när det ser ut som om frågeställare tror att det räcker att fråga först och äta sen, utan att vara medveten om att svaren KAN vara felaktiga eller missvisande, och utan tillräckliga grundkunskaper eller intresse att faktiskt LÄRA sig svamparna innan de äter dem.

En grundprincip för nybörjare måste ändå vara att satsa på att försöka hitta någon eller några av de vanliga och lätt igenkända matsvamparna - och naturligtvis fråga sedan om de har hittat rätt art.
Inte plocka massor och chansa på att något kan vara ätbart, som tyvärr är ett alltför vanligt scenario på svamputställningar..

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 14:40

tur att de kommer till utställningarna med fynden då så osäkra svampar kan bli identifierade

att folk överhuvudtaget blir sjuka av svampförgiftningar tyder ju på att alltför många “äter först o frågar sen”

sen tror jag att det är viktigt att man verkligen lär sig arterna om och om igen eftersom svampar ofta är “individer” med skillnader i form och färg inom samma art vilket många nybörjare måste lära sig att förstå - så visst, man kan aldrig vara nog försiktig när det gäller svamp - svåra arter som jag äter nu är t ex mångkransad spindelskivling och rökslöjskivling, men dessa rekommenderar jag inte nybörjare att äta då det tog mig åratal att hitta rätt indikationer för att vara säker

0

Werner

16 sep 2010 kl. 16:45

Bil 3 verkar vara honungsskivlingsskivlin

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone