1. Kan jag vara säker på att svampen på bild 1-2 är sotvaxing och hur konserverar man på bästa sätt? Frysning eller torkning?
2. Olivvaxing med samma frågeställning. Slemmig både hatt och fot
3. Honungsskivling?! Hur vanligt är det att få magbesvär av den?!
4. Har plockat en del örsopp, inte så rolig textur att hålla på med men kör en rejäl sats i torken och tänkte finstöta sedan till småbitar/mjöl, någon som testat?
Sotivaxingen?
Om honungsskivlingen: jag känner bara till rapporterna om att den kan ge magbesvär men har själv inte haft det. Den skall i alla fall ätas med försiktighet, om man nu skall äta den alls. Jag steker på några hattar om året, och har också torkat i år för att experimentera med i vinter.
Tycker också att den här är en tydlig olivvaxing, men håller med Peter om att man ibland hittar så robusta olivvaxingar, att de är svåra att skilja från korhonenii.
Det är inte omöjligt att det finns mellanformer heller. Det vore förresten konstigare om det inte gjorde det..
Tack för hjälpen! Hur gör man godast tillredning av sotvaxingen? Är den för smaklös att steka/stuva ensamt?
Peter vi får jämföra erfarenheter sedan då, om inte alltihop ruttnar på min hemmasnickrade elfabacks-tork :) Jag hittade sådana enorma mängder att jag gick med svampkniven och plockade bara små fina hattar.
honungsskivlingar är ju ett släkte med många varianter, kan det vara så att vissa arter är giftiga?
Minns från barndomen att de som växte med björk och var gulare i färgen var godare än de som drog åt gråbrunt och växte med ask, men illamående blev jag inte.
De gråbruna var beska i rått tillstånd.
Torkad örsopp är en av mina verkliga favoriter. Fast i år har det blivit mest Karl-Johan och blodsopp som har hamnat på mina torknät
Fantastiskt att örsoppen, som är så tråkig att ha att göra med, kan bli så god. För visst är de kläggiga att hantera. Särskilt om de är våta. Men den lilla detaljen glömmer man när man njuter dem i en god stuvning till oxfilén.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.