0 456 visningar

15 svar

Sotvaxing och Olivvaxing?

Emma P

16 sep 2010 kl. 07:05

1. Kan jag vara säker på att svampen på bild 1-2 är sotvaxing och hur konserverar man på bästa sätt? Frysning eller torkning?

2. Olivvaxing med samma frågeställning. Slemmig både hatt och fot

3. Honungsskivling?! Hur vanligt är det att få magbesvär av den?!

4. Har plockat en del örsopp, inte så rolig textur att hålla på med men kör en rejäl sats i torken och tänkte finstöta sedan till småbitar/mjöl, någon som testat?

Sotivaxingen?

0

Emma P

16 sep 2010 kl. 07:06

Lägger till den misstnäka olivvaxingen här och honungsskivlingen

Oliv och Honung

0

Boman

16 sep 2010 kl. 08:22

Ledsen Emma men det syns inga bilder.

0

Peter, Linköping

16 sep 2010 kl. 08:32

Jag kan inte heller se bilderna, men ville bara säga att jag också kör en sats örsopp i torken och det skall bli spännande att se vad det blir av det till slut. Men vilket slemmigt, segt monster till svamp den är!

0

Peter, Linköping

16 sep 2010 kl. 08:37

Jag skulle säga samma som du, Emma. Sotvaxing på de första bilderna, olivvaxing och honungsskivling på de andra.

Men olivvaxingen kan tydligen lätt gå över i de där snarlika, vitgrå vaxing etc. Nå, nån av dem är det i alla fall.

0

Peter, Linköping

16 sep 2010 kl. 08:39

Om honungsskivlingen: jag känner bara till rapporterna om att den kan ge magbesvär men har själv inte haft det. Den skall i alla fall ätas med försiktighet, om man nu skall äta den alls. Jag steker på några hattar om året, och har också torkat i år för att experimentera med i vinter.

0

mimmi

16 sep 2010 kl. 10:00

Peter, jag tycker det ser ut som en klar olivvaxing. Vad menar du med “gå över i”? Att de kan likna varann, eller?

0

Hans v E

16 sep 2010 kl. 10:06

Dina artbestämningar är korrekta Emma.

0

Irene A

16 sep 2010 kl. 11:13

Tycker också att den här är en tydlig olivvaxing, men håller med Peter om att man ibland hittar så robusta olivvaxingar, att de är svåra att skilja från korhonenii.

Det är inte omöjligt att det finns mellanformer heller. Det vore förresten konstigare om det inte gjorde det..

0

Emma P

16 sep 2010 kl. 11:45

Tack för hjälpen! Hur gör man godast tillredning av sotvaxingen? Är den för smaklös att steka/stuva ensamt?

Peter vi får jämföra erfarenheter sedan då, om inte alltihop ruttnar på min hemmasnickrade elfabacks-tork :) Jag hittade sådana enorma mängder att jag gick med svampkniven och plockade bara små fina hattar.

0

honungsskivling

klas jaederfeldt

16 sep 2010 kl. 12:13

jag fick i tisdags besikta honungsskivlingar som blivit sända med taxi från Eskilstuna till vingåker.
det var ett gäng som ätit den (troligen dåligt tillagad) som efter en timme fått sådan magsnärtor så de blivit tvugna att uppsöka sjukhus

0

honungsskivling

Bo E

16 sep 2010 kl. 12:41

honungsskivlingar är ju ett släkte med många varianter, kan det vara så att vissa arter är giftiga?

Minns från barndomen att de som växte med björk och var gulare i färgen var godare än de som drog åt gråbrunt och växte med ask, men illamående blev jag inte.

De gråbruna var beska i rått tillstånd.

0

Mimmi, Mjölby

17 sep 2010 kl. 11:14

Emma P - Jag tycker verkligen inte att sotvaxing är smaklös. Jag skulle absolut inte blanda den med något annat, för den är fantastiskt god! Smörstekt eller gräddstuvad är den så smaskig att tårna krullar sig!

0

Peter från Skåne

17 sep 2010 kl. 13:12

Torkad örsopp är en av mina verkliga favoriter. Fast i år har det blivit mest Karl-Johan och blodsopp som har hamnat på mina torknät

Fantastiskt att örsoppen, som är så tråkig att ha att göra med, kan bli så god. För visst är de kläggiga att hantera. Särskilt om de är våta. Men den lilla detaljen glömmer man när man njuter dem i en god stuvning till oxfilén.

0

Emma P

17 sep 2010 kl. 19:20

Ska man försöka flå av huden på dem innan torkningen? Gjorde ej det i min sats..

0

Peter från Skåne

18 sep 2010 kl. 09:31

Jag gör inte det. Har testat, men det är ganska svårt. Ganska mycket jobb ändå med de små rackarna. Jag försöker att välja små fina exemplar. Då blir det lättare att hantera dem. Skulle gärna vilja veta vad Du tycker om dem när Du provat.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone