Kan behöva lite hjälp med de här 2.
Först bilder på en liten gul champinjon som hittades i högt gräs bredvid en grusväg. Den största var ca 5cm i diametern. I början var lukten svag men vid skador blev lukten stark och obehaglig. Blev skarpt gul vid skrapning så det bör väl vara ngn giftchampinjon. Hela hatthuden var betydligt gulare än på andra champinjoner jag hittat, vissa av dom hade samma gula färg på delar av ringen.
Har kollat i de böcker jag har hemma men hittar ingen beskrivning som stämmer med den gula hatthuden. Bilderna är inte de bästa och missade att ta kort på skivorna men ngt förslag kanske ni kan ge som jag kan söka vidare på?
Tack på förhand:)
Liten gul champinjon
Den gula färgen kan variera. Det har spekulerats här på forumet om graden av gulning har med halten av organiskt kadmium att göra (inte verifierat så vitt jag vet).
De ser åtminstone ut som karbol/giftchampinjoner. Jag tycker själv att de luktar klorvattendränkta gamla plåster.
Här kommer bilder på en vackert lila (spindling?) Växte “klungvis” i ung granskog. Tog dessa bilder medan luktsinnet var borta så kan inte säga hur de luktade. Missade att ta kort på foten men den var avsmalnande. I och med att utseendet är lite speciellt kanske det ändå räcker med bilderna för att ni ska kunna ge mig ett namn att söka vidare på?
Tack på förhand:)
Skulle skrivit lila/brun på sista svampen..
Tack Peter.
Har sett likheter med den men i mina böcker står det att karbol/giftchampinjon är vit i hatten så tänkte därför att det kunde finnas ngn annan som är gul i färgen men som inte står med. Hittade 3 och alla var gula på hatthuden.
Tack Nada och Hans:)
Lilaspindlingen fanns med i boken men då jag i första hand kollar efter likheter på bilder så missade jag den..(ska försöka bli bättre;)) I boken framför mig just nu är hatten brun och foten är vit utan tydlig tvärvattring. På google däremot fanns bilder som ser ut som “min”:)
Skönt att ha hittat giftchampinjonen så jag nu tydligt märker skillnad på den och de ätliga. Får bara hoppas jag kan hitta den även i sin vitare form så jag senare kan den helt.
Tack igen:)
Inte säkert. När jag märkte vad jag plockat lämnade jag dom på gräsmattan utanför jobbet och det har regnat ganska kraftigt i natt. Ska se hur de klarat natten. Passerar samma växtplats igen om 2 veckor igen så om dessa är för dåliga får vi hoppas det vuxit upp nya, annars kanske de kommer tillbaka nästa år.
Champinjonerna ser ut att ha klarat natten relativt bra. En hatt har ramlat av foten men de andra ser fortfarande fräscha ut. Bifogar 4 bilder tagna med mobil så länge men lägger upp andra sen ikväll som då är tagna med digitalkamera. Har lite dålig skärm på mobilen men hoppas bilderna nu inte är suddiga…
Giftchampinjon
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.