0 1355 visningar

12 svar

Höst kantarell????

fredrikc18

16 sep 2010 kl. 11:15

är det nu man kan hitta höst kantareller?? vart kan jag hitta sådana?? dem är så goda stekta på mackan men jag hittar inga! i sommras hittade jag gula kantareller, jättemånga. dem hamnade på mackan och i ommelett, jätte gott!

0

Trattkantarell

Irene A

16 sep 2010 kl. 11:18

finns nästan överallt i gamla mossiga blåbärsgranskogar nu, åtminstone häruppe i Västerbotten. Bara älgjägarna har jagat färdigt så...

0

Monica

16 sep 2010 kl. 12:19

Hej!
Min farmor kallade alltid trattkantareller för höstkantareller. Det är ett vackert namn som jag tycker passar bättre. De kommer ju på hösten. I vår familj säger vi också gula kantareller, det är mer beskrivande än bara kantareller. Kan man inte ändra namnet till gul kantarell och höstkantarell istället?

0

Hästkantarell????

Brunte

16 sep 2010 kl. 12:36

jag gillar att mumsa på kantareller så i min släkt säger vi hästkantarell

0

Höstkantarell????

Hans v E

16 sep 2010 kl. 13:24

Kantarell kommer också på hösten.

0

Hästkantarell????

Peter, Linköping

16 sep 2010 kl. 13:26

En sådan hittade jag förra året. Den var stor som en handflata, och så pass rutten att den luktade häst också...

0

konstapel X, språkpolisen

16 sep 2010 kl. 13:28

kanske har den felaktiga benämningen kommit sig av att trattkantarellen står kvar längst in på vinterkanten när allt annat tagits av frosten?

det finns många dialektala uttryck i vårt avlånga land, men jag tycker nog att det blir enklast om vi håller oss till de rätta artnamnen här på forumet så det blir entydigt och risk för missförstånd undvikes

- de riktiga “blåstjärnorna” kör ju ofta t o m med latinska namn för att vara bergsäkra

0

konstapel X, språkpolisen

16 sep 2010 kl. 13:29

sen tycker jag att höstkantarell är begripligare än höst kantarell

ha ha

0

Trattkantarell

fredrikc18

16 sep 2010 kl. 15:32

tackk för hjälpen men jag hittade gulakantareller i sommras. de känner jag igen. höst kantareller ser oxå ut som trattar.

0

Trattkantarell

Bo E

16 sep 2010 kl. 16:13

inte bara ser ut som - “höstkantareller” är ett dialektalt ord för trattkantarell - bra att veta om du ska slå upp det eller googla

lycka till i svampskogen

0

Trattkantarell

Roger

16 sep 2010 kl. 16:54

Vet inte om det är dialekt i småland eller något mer utspritt men vi säjer sommar kantarell om de mindre med slät hatt och höst kantarell om de större med mer strut lik hatt. Detta är alltså två olika varianter av gula kantareller….

tigern

0

Trattkantarell

"JAS" Helsingborg

16 sep 2010 kl. 23:10

Trattkantareller eller bara vanliga kantareller eller?

0

Trattkantarell

konstapel Y, bitr. språkpolis

17 sep 2010 kl. 22:57

Sommar kantarell
Strut lik

Denna vidriga särskrivning!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone