är det nu man kan hitta höst kantareller?? vart kan jag hitta sådana?? dem är så goda stekta på mackan men jag hittar inga! i sommras hittade jag gula kantareller, jättemånga. dem hamnade på mackan och i ommelett, jätte gott!
Hej!
Min farmor kallade alltid trattkantareller för höstkantareller. Det är ett vackert namn som jag tycker passar bättre. De kommer ju på hösten. I vår familj säger vi också gula kantareller, det är mer beskrivande än bara kantareller. Kan man inte ändra namnet till gul kantarell och höstkantarell istället?
kanske har den felaktiga benämningen kommit sig av att trattkantarellen står kvar längst in på vinterkanten när allt annat tagits av frosten?
det finns många dialektala uttryck i vårt avlånga land, men jag tycker nog att det blir enklast om vi håller oss till de rätta artnamnen här på forumet så det blir entydigt och risk för missförstånd undvikes
- de riktiga “blåstjärnorna” kör ju ofta t o m med latinska namn för att vara bergsäkra
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.