0 593 visningar

12 svar

Squamanita mm

Frida T

16 sep 2010 kl. 12:21

Jag står och kikar på en stor häxring av Ockragul grynskivling (Cystoderma amianthinum) . Jag förundras över att ca 6 st av dom är albino på ett ställe i ringen. Sedan upptäcker jag en hel klump av Grynknölfoting ( squamanita paradoxa). Makalöst spännande med så mycket i en och samma häxring! :)

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 12:30

oj vilka snygga och underliga svampar?

har aldrig sett några sådana - var i landet finns de?
är de ätliga?

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 12:33

googlade och fann en del om dessa knölfotingar

man lär sig nåt nytt varje dag på detta superbra forum

“På liknande ängsmarker kan man med lite tur också hitta grynknölfoting, Squamanita paradoxa, som lever på ockragul grynskivling”

0

Grattis

Hans v E

16 sep 2010 kl. 13:03

Oj oj, tänk om man fick se den nån gång!

Den är en svampart som “tar över” när grynskivlingen håller på att växa upp. Den upptäcktes för c:a 10 år sen. “Fanns ej” före dess.

Knölfoting heter den för att en annan art i släktet har fotknöl så det är inget bra namn.

0

Irene A

16 sep 2010 kl. 13:15

Fantastiskt att du har dem där i år igen!
Märkligt med den vita formen också, har märkt att albinoformer av svampar är extra vanliga i vissa kalkrika marktyper (undrar om det är kalken och/eller andra speciella ämnen i marken som påverkar).

Finska mykologer har beskrivit vita former av både granulosa och jasonis (men inte av amianthinum).

0

Frida T

16 sep 2010 kl. 18:25

Jo jätte kul att få se dom igen! Har kollat lite efter dom där de växte förra året men inget. Detta år växte de i en helt annan hage.
Intressant om albinosvampar i kalkrika marker. Här är det ju inte kalk utan hyperit men effektan blir väll den samma?

0

Frida T

16 sep 2010 kl. 19:05

Bo E , jag skulle inte provsmaka dom ;)

0

Karl S

17 sep 2010 kl. 10:27

Mycket intressant, jag har bara hittat Squamanita paradoxa en gång (på Öland). Några intressanta frågor:

a) Kan albinoformen på något sätt provoceras av att Squamanitan invaderar fruktkroppen ?

b) Kan detta förklara uppkomsten av Cystoderma ambrosii, som ju av vissa mykologer anses vara en albinoform av en annan art (har glömt vilken)?

c) Är den nyligen beskrivna Cystodermella lactea i så fall en annan art än C. ambrosii ?

0

Vita grynskivlingar

Irene A

17 sep 2010 kl. 11:00

diskuteras en del här (på italienska, har inte lyckats läsa artikeln med behållning själv än):
http://en.calameo.com/read/000358658a813041579f0?page=96

0

Frida T

18 sep 2010 kl. 12:15

Idag fann jag något som kanske är början till squamanita paradoxa? Ska försöaka följa den och se vad det utvecklar sig till.

0

Squamanita paradoxa

Frida T

24 sep 2010 kl. 07:36

Jo men visst är det grynknölfotingen som kommer fram ... Kul!

0

Squamanita paradoxa

Karl S

24 sep 2010 kl. 15:16

Fantastiska bilder Frida! Har aldrig sett något liknande, alla bilder jag sett (och tagit) har varit efter fullbordad invasion av värdsvampen. (Snodde bilderna till mitt arkiv 8=).

0

Squamanita paradoxa

Frida T

24 sep 2010 kl. 16:33

Tack Karl! Riktigt spännande svamp det här :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone