Jag står och kikar på en stor häxring av Ockragul grynskivling (Cystoderma amianthinum) . Jag förundras över att ca 6 st av dom är albino på ett ställe i ringen. Sedan upptäcker jag en hel klump av Grynknölfoting ( squamanita paradoxa). Makalöst spännande med så mycket i en och samma häxring! :)
Oj oj, tänk om man fick se den nån gång!
Den är en svampart som “tar över” när grynskivlingen håller på att växa upp. Den upptäcktes för c:a 10 år sen. “Fanns ej” före dess.
Knölfoting heter den för att en annan art i släktet har fotknöl så det är inget bra namn.
Fantastiskt att du har dem där i år igen!
Märkligt med den vita formen också, har märkt att albinoformer av svampar är extra vanliga i vissa kalkrika marktyper (undrar om det är kalken och/eller andra speciella ämnen i marken som påverkar).
Finska mykologer har beskrivit vita former av både granulosa och jasonis (men inte av amianthinum).
Mycket intressant, jag har bara hittat Squamanita paradoxa en gång (på Öland). Några intressanta frågor:
a) Kan albinoformen på något sätt provoceras av att Squamanitan invaderar fruktkroppen ?
b) Kan detta förklara uppkomsten av Cystoderma ambrosii, som ju av vissa mykologer anses vara en albinoform av en annan art (har glömt vilken)?
c) Är den nyligen beskrivna Cystodermella lactea i så fall en annan art än C. ambrosii ?
diskuteras en del här (på italienska, har inte lyckats läsa artikeln med behållning själv än):
http://en.calameo.com/read/000358658a813041579f0?page=96
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.