0 392 visningar

10 svar

Älglusflugor

My

16 sep 2010 kl. 14:16

Finns de även i Stockholmsområdet?
Jag har aldrig sett någon och hittar ingenting om utbredningen på google.

0

Bo E

16 sep 2010 kl. 14:32

jag har oxå varit tämligen förskonad i år - ett par tre stycken på säsongen hittills

0

Caspar

16 sep 2010 kl. 19:02

De finns i iallafall i södertäljetrakten. Misstänker att de finns i princip överallt, men i olika koncentration. I Finland är det hem och slänga kläderna i frysen som gäller, så illa är det inte någonstans i Sverige ännu vad jag vet?

0

Elisabeth Jansson

16 sep 2010 kl. 19:15

Tillgången av älglusflugor beror på tillgången på vilt älg och rådjur,de är värdar för den hemska flugan.
Här är gott om älg i vissa skogar,då också mycket flugor!

0

Grethe F

16 sep 2010 kl. 19:30

Det är likadant här i Skåne ,vissa dagar kan jag ha 7/9 st. i håret eller fler

0

Kerstin, Lindome

16 sep 2010 kl. 21:16

Västergötland har, som vanligt, gott om plågodjuren.
Testar i år att först “rolla” hårbotten, (nacke, hals), med myggmedel, sedan spraya håret med myggmedel på sprayflaska.
Detta gör att de små liven kastar sig, som vanligt, in i håret, men mår antagligen lite illa och kryper ut i ansiktet för att få luft och då är dom lättare att få tag på, istället för att försöka dra dom ur håret.
De som sitter på kläderna får åka karusell i tvättmaskinen.

0

Svampnörden

16 sep 2010 kl. 22:12

Ja de finns i mängder i sthlm med omnejd.

0

Boman

16 sep 2010 kl. 22:19

Ja tyvärr. Blanka tyger halkar de av ifrån, men sitter som berget i håret.Inga myggmedel verkar hjälpa men hårspray har en viss effekt tycker jag.

0

RAULI

17 sep 2010 kl. 09:25

Äntligen ngt som funkar mot dessa har haft rakvatten(AXA africa) i nacken och i håret.
Flugorna tycks ej gilla detta!!! ej heller min sambo!

0

Lilla My

17 sep 2010 kl. 11:09

Fullständigt logiskt eftersom Axe inte doftar, det STINKER :( borde bara få säljas till fula karlar/karlar som är gifta med kvinnor utan luktsinne!!

0

Kerstin, Lindome

17 sep 2010 kl. 14:38

-:)

Måste jag prova Rauli.
Om det luktar som Lilla My säger måste det vara rena dundret.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone