Detta år är mitt fjärde år som svampplockare på hobby nivå, så jag är en nybörjare själv.
Jag började med att köpa mig en svampbok och så läste jag om både mat och giftsvampar för att få så mycket info det bara gick.
Första året plockade jag bara kantareller.
Andra året lade jag till Trattkantareller.
Tredje året Taggsvamp.
Och i år plockar jag lite soppar, som Strävsoppar och stensopp.
Tror dock att jag stannar vid dessa svampar i några år, då jag har en regel om att aldrig plocka skivlingar.
Då till min fråga: finns det några dödligt giftiga soppar i Sverige.
Vad ska man tänka på när man plockar just soppar, kan man provsmaka dem?
Hälsning
Simon
Soppar är relativt säkra. Förutom djävulssoppen som redan nämnts finns inga riktigt giftiga soppar. Men ta det inte som förevändning för att plocka och äta allt som ser ut som en sopp.
En enkel regel för nybörjare: undvik soppar med klarröda inslag och soppar som har mörkare färg på ådringen än foten har.
I praktiken är det gallsoppen du behöver lära dig att känna igen, men den lär du dig snart.
Tack för tipsen
Kanske ska sätta mig in i Kremlornas värld, dröjer nog innan jag vågar äta dem, men man kan ju alltid bekanta sig med dem.
Det växer en sopp som jag inte vet vad det är i skogen här, om den är ätlig har man sopp för flera år:)
Ska kolla lite närmare på den idag, kanske lägga upp en bild.
Tack igen
Simon
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.