0 278 visningar

2 svar

Nybörjare behöver hjälp

Marita

17 sep 2010 kl. 08:24

Hej! Jag skulle behöva tips om var jag ska börja med att utöka mina svampkunskaper. Alltså vad är nästa goda svamp att börja leta efter? Jag bor i Borlänge området. Har plockat massor med Kantareller, tratt, trumpet. Men vill lära mig nya och jag tycker det är för svårt med en liten bok mitt i skogen. Lättare att ta sikte på en ny sort och leta. Därför ber jag er experter om hjälp =) Ha det gott i skogen!
Marita

0

Peter, Linköping

17 sep 2010 kl. 08:52

Någon expert är jag inte, men sikta in dig på soppar. Undviker du soppar med klart röda inslag och dessutom lär dig gallsoppen har du sorterat ut de som skulle kunna hamna i riskzonen (no pun intended) och några till.

Utgå från den tumregeln, men lär dig ändå de enskilda arterna, om möjligt. Till exempel är strävsopparna ganska kluriga att sära på, men för en matplockare kan det kvitta.

0

Irene A

17 sep 2010 kl. 09:53

Soppar är ett bra förslag, de enda du behöver se upp med i Borlängetrakten är gallsopp och bittersopp.
Smörsopp är en säker och vanlig art, god men lite kletig att rensa..

En annan bra grupp att lära sig, är kremlor (satsa på de grånande vin- tegel- och gulkremla till att börja med)

Kolla igenom arterna under rubriken matsvampar till vänster, och se vad som kan falla i smaken.

De som kan hittas i större mängder är
blek taggsvamp (jättebra att dryga ut kantarellerna med)
blodriska (för den som gillar dem)
fårticka (samma sak där)
rimskivling
sotvaxskivling (man får vara snabb för att hinna före larverna)
stolt fjällskivling (mångas favorit)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone