0 540 visningar

10 svar

Ett axplock av svamp.

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:12

Bild1 undrar jag vad det är?
Enorma groteska lila brunsporiga saker i aspskog?
Bild2 är väl kanske fransad jordstjärna, ingen hals alls?

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:14

Även dom två följande är jag osäker på, bild1 från blandgranskog, musseron bild2 med droppfläckar?

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:15

Nästa vet jag, men bild3 krokiga fingrar på höje äng?

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:19

Bild1 växer med koralltagg på alla nedfallna halvmurkna bokgrenar, en vanlig fingersvamp.
Bild2 antar jag anisfingersvamp?Då den luktar starkt av anis men inte ser ut enligt skolboken?
Bild3 kanske kärröksvamp från sumpig granskog?

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:20

Sen lite smått, kanske bikaksvamp i olika stadier på bild1?

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:23

Sen pratade Hans v om nått självlysande gult haröra, hittade små, små lysande gula i min ädellövlund hemma (lite suddigt tyvärr)
bild2 bättre bild på stor geléskål och små ex av fliköra bl.a

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 14:28

irriterande att inte alla bilder kommer med?
Här är dom groteska sakerna.

0

Michael Krikorev

17 sep 2010 kl. 15:53

Serie 2:

Bild 1: Luktade du på den?Ser ut som doftvaxing (H. agathosmus) som luktar bittermandel/björnklister

Bild 2: Skulle gissa på såpmusseron. Den får ofta sådana rosa-rödaktiga fläckarna med tiden och i skador.

Serie 4:

Bild 2: Håller med dig om anisfingersvamp

Bild 3: Skulle gissa på vårtig röksvamp, men kan inte dessa arter så bra.

Den “groteska” svampen ser ut som en missbildad violspindling, kanske något virus?

Har på rak arm inga bra förslag på övriga arter.

0

svampstaff

17 sep 2010 kl. 15:56

Det duger så länge Micke:)

0

"JAS" Helsingborg

17 sep 2010 kl. 18:12

Tubifera ferruginosa Bikakssvamp Ja, snyggt, jag har aldrig sett dem i olika stadier sådär intill varandra. de vita och gula går inte att säga vad det är om du inte följer upp dem och tar ett kollekt vill säga. Förövrigt verkar du ha en mycket artrika skogar i din närhet:)

0

Svampmannen

17 sep 2010 kl. 19:38

Gud vilka läckra bilder! Svampar kan ju vara helt aliens. Jag är säker på att svampar har intelligens. The truth is out there.

Peace out!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone